Hej där är ny här och nybörjare på räkor och vill gärna ha lite tips hur man går till väga med olika räkor och deras trivsel. Köpte kösbärsräkor röda och en sort som kallas navy blue. Och det är väl dom som blev ett frågetecken kösbärsräkorna blev det rom på typ direkt:D vilket va skit kul men tyvär händer det inget i navy blue karet dom har mörk grus och växter mossa och rötter och sten behöver dom nåt extra för att koma igång lr ska jag bara ta det lungt? Mvh Pierre
Kan det vara så att dina “Navy blue” är en art eller “typ” som har högre krav på vattenvärden för att trivas?
Var köpte du dom?
Hej jag köpte dom på djurens värld i Eksjö. Kanske får luska vidare på nåt sätt namnet och arten finns på imazo.se.
Hej är ny här och jag undrar bara lite vad man ska tänka på om man ska skaffa räkor till sitt akvarium? Har ett 100 liter akvarium med sötvatten fiskar och skulle vilja lägga till lite räkor eller åtminstone lära sig mera bara.
Du kanske kan börja med att läsa här om det går att ha räkor tillsammans med de fiskar du har:
http://www.planetinverts.com/safe_tankmates_for_shrimp.html
Längs ner finns länkar till fler artiklar som kanske svarar på en del av det du undrar.
Tack! Ska läsa igenom texten så får vi se
Tyvärr så passar det inte ihop med mina fiskar
Tänkte ändå skaffa ett mindre akvarium så kan jag ha lite räkor i den. Men tänkte bara fråga för jag hitta inte det i länken du gav. Kräver räkor annan belysning än fiskar eller är det samma belysning? Tänkte om det har med omgivning att göra.
Har denna hemma som jag använder till mitt stora akvarium https://ledsale.se/aqua-classic-led-aquarium-light-60cm-90cm-120cm.html
Tänkte om det går köpa en mindre storlek bara.
Vad jag har läst (själv nybörjare) så bryr sig inte räkorna om ljuset alls. Däremot äter de alger så någon form av belysning är nog bra men det är samma som för fiskar/växter.
Sant, tänkte bara om det var annorlunda bara för räkor men dåså. Då tar jag och beställer en till lampa då tack för infot;)
Hej igen har fått räkningar på röd kösbärsräka och har fått ett stort frågetecken hälften av dom är röd rosa och den andra hälften är typ färglösa är det så att det blit nåt lustigt har hört att man kan få gula via röda kösbärsräka lr är dom färglösa hanar som inte fått färg enu
Jag tror det är normalt. Den röda färgen är något som i naturen är ovanligt. Den har man avlat vidare på för att få så mycket röd färg som möjligt men alla får inte det. Om du inte delar på de röda och de lite färglösa så kommer de att para sig med varandra och du får färre och färre röda med tiden.
Aj då det låter mindre bra får starta nästa akvarium och ta bort dom då finns det nån chans att jag kan få färg på dom som tyvär färglösa
Tjo igen problem i 2 av mina räkkar i det första så hitar jag 1 -2 döda varje dag och det är ett kösbärsräkkar och i det andra är det ingenting just nu för vad jag än stopar i så dör det dom simmar omkring som galningar och sen ligger dom på rygg och sprattlar och sen sten dör dom om det är räkor är det små fisk simmar dom en stund sen dör dom allt tar ca 1 timme sen dör allt vad fasen är felet
Tjo igen problem i 2 av mina räkkar i det första så hitar jag 1 -2 döda varje dag och det är ett kösbärsräkkar och i det andra är det ingenting just nu för vad jag än stopar i så dör det dom simmar omkring som galningar och sen ligger dom på rygg och sprattlar och sen sten dör dom om det är räkor är det små fisk simmar dom en stund sen dör dom allt tar ca 1 timme sen dör allt vad fasen är felet
Hur länge har du haft akvarierna igång?
Har du vattentester för pH, Nitrit, nitrat?
Hej ja du det ena me kösbärsräkor har vat igång ett par månader det andra är ny startat me soil och växter och en mekanisk pump matat regelbundet med biomax och biozyme ime att det inte finns så mycket bakterier och alger men i det nya dör dom som på räls. Tyvär har jag inte test för nitrit och nitrat ph mätare är på väg men har fler akvarium me samma soil och samma växter och dom lever och förökar sig och värkar må bra. Men i det karet som dom dör i har jag haft blue jelly och tagarin/golden tiger.
Om det är levande karet så börja med ett stort vattenbyte.
Sedan skulle jag skaffa test och mäta nitrit och nitrat.
Har gjort ett delvatten byte igår och rengjort botten lite lätt men tyvär dör dom fotfarande 1-2 per dag det börjar bli lite tråkigt
Om räkorna dör så kan det ju ha olika orsaker. Till och med “proffsen” här har problem med det som du kan läsa i någon aktuell tråd. Om däremot även dina fiskar dör på kort tid så är det ju något i vattnet som är giftigt!
Hur är ditt kranvatten (om det är det du använder)?
Har du någon prydnad i karet av ex plast som kan släppa ifrån sig gifter?
Koppar du in djuren ordentligt när du sätter i dom?
Oj okej. Nepp har bara mossa och mangroveröter. Om jag nu skulle ha gifter i vattnet japp kranvatten hur får jag dän det måste jag köpa ny soil och slänga den andra och börja om lr hur går jag vidare nu. Tack för all hjälp