Hej!
Jag håller på att starta upp ett akvarium med jordbotten, ska även var finkornigt grus på, så jorden inte virvlar upp (”Walstad”) på 73,5 liter (70x30x35 cm) som jag ska odla växter i samt ha några små fiskar ex. levandefödare, tetror och dyl. Tanken är framförallt att växter samt överflödiga yngel etc. ska bli omväxlande och bra föda åt min lilla sköldpadda (Reeves). Naturligtvis startar jag upp akvariet även för att jag tycker att ett välplanterat akvarium är fint och att det är roligt med fiskar och andra ”småkryp” (ex. snäckor).
Har redan en del små ”skräpsnäckor” (2 pyttesmå ”kanelbullar/skivsnäckor” och ett antal, kanske 20-30 ”physor”, från början var det 2 sådana :lol:), som bor i ett plastakvarium på kanske 10-13 liter. Dessa söta små snäckor följde med lite växter jag inhandlade till mitt projekt.
Kollat lite på posthornssnäckor… men jag har inte riktigt kunna få 100% klart för mig om de äter växter eller inte, eftersom huvudmålet med mitt akvarium är att odla växter till sköldisen så vill jag ju inte att invånarna i ”odlingsakvariet” käkar upp växterna… Tycker att det skulle vara kul att ha något mer än bara fiskar som invånare i akvariet och några lite större snäckor skulle vara kul (blir de för många så är ju även snäckor mumsigt för sköldisar så…). Information (”inside information” om hur de är att ha, om de äter växter, hur de fungerar med andra akvarieinvånare etc.) om Posthorn samt tips på andra snäckor mottages tacksamt!
Har även funderat på räkor, de är ju roliga små varelser de med
Kommer ihåg (vagt men i alla fall) att jag hade en (stackare i så fall… eller flera?) liten ljus/vit räka som liten… ingen aning om vad det var för sort men kommer ihåg att jag tyckte att den var rolig. Funderat på att kanske köra ett separat räkkar om de inte passar så fint med fiskar, vill ju inte att de ska bli trakasserade eller äta yngel (?). Hur som helst, om jag bestämmer mig för att skaffa lite räkor så undrar jag hur stort de bör ha (om det blir ett separat räkkar), finns det några bra ”nybörjar-arter” som är lite enklare att hålla/lite tåligare än andra? Rymmer de (alltså ska det vara heltäckande täckglas eller dyl)? Hur många ska man starta med (kanske blir bebbar efter ett tag så de blir fler, men hur stor grupp trivs de i)?
Oj då, blev lite mycket babbel och frågor… hoppas ni orkar läsa och svara :oops: Haft diverse olika akvarie/akva-terrarie (och andra smådjur etc.) djur tidigare men känner mig osäker vad gäller snäckor och räkor så hoppas ni orkar hjälpa till, känns som om man kan få svar någonstans om dessa djur så är det på detta forum så tack på förhand! :mrgreen:
Mvh/Animallover_1984