Hej!
Detta är mitt första inlägg i detta forum så jag börjar med att säga tack för att ni finns! Hur skulle jag annars kunna hitta in i denna hobby?
Jag är sugen på ett akvarium med Cardina logemanni crystal red. Mina mål är följande:
- Räkorna ska må bra
- Räkorna ska föröka sig
- Akvariet ska vara snyggt (förutsättning för att få förståelse för den nya hobbyn här hemma). Det innebär att vattnet inte ska vara grumligt eller glasen helt igenvuxna av alger samt att räkorna håller sig hyfsat röda och vita (behöver inte vara S-grade etc. men fina i alla fall)
- Akvariet ska fungera med rimlig nivå av underhåll. (Helst vill jag inte behöva byta vatten tre gånger i veckan annat än möjligen de första veckorna)
- Jag vill ha levande växter i akvariet (t.ex. javamossa)
Så till mina första frågor:
-
Kan jag använda ett Eheim Nano Aquastyle 35L akviarium för dem? Min fru tycker det är snyggt.
http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-aqua-style-35/640202/
Det finns filter och lampa till som jag undrar om de fungerar med räklingar respektive för att hålla växterna vid liv.
-
Kan jag använda små brända rödaktiga lerkulor eller vad det heter som går att köpa på en vanlig akvarieaffär eller bör jag köpa någon annan sorts substrat att ha i botten på akvariet?
-
Förutom några växter som fungerar med räkorna, behöver jag något annat till akvariet än det som följer med (filtret respektive LED-belysningen)?
Om dessa frågor finns besvarade någonstans i forumet så ber jag om ursäkt för att jag upprepar dem. Jag har letat runt lite utan att hitta svar.
/Weiland
Jag är själv nybörjare men lite hjälp kan jag ge.
Det akvariet går nog utmärkt till räkor. Det är många som har den typen.
Caridina räkor vill ha lågt pH så du kan behöva använda särskild “shrimp soil” som bottensubstrat.
De har även lite andra krav på vattenkvalitet beroende på räksort.
Neocaridina har lite lägre krav om det känns för krångigt.
Läs gärna det som är skrivet här på sidan under “Räksorter” och “Artiklar” så får du mycket information.
Filtret kan jag inte svara på men det finns mycket skrivet om att “räksäkra” filter så det skall du nog kunna lösa rätt enkelt.
Javamossa är alldeles utmärkt till räkor och även andra mossor och mindre krävande växter.
Tusen tack Catchio! Jag ska läsa på om filtren och artiklarna som finns. Shrimpsoil verkar ju finnas att beställa på nätet, dock ganska många olika sorter så jag får nog läsa på lite där också så att jag får ett med rätt pH för arten.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Hej och välkommen hit!
Bra soil som jag kört i många år med lyckat resultat till mina CR är Ebigold shrimpsoil. Finns på ebishop.se
Bra att ha i karet är även något löv från tex catappa eller ek, bok.
Du ska inte byta för mycket vatten eller mata för mycket, (2 misstag många gör). Byter du för mycket vatten för ofta får du stora phsvängningar eftersom soilen dragit ner ditt phvärde och ditt kranvatten troligen är högra.
Byt 10-15 % varannan vecka, det räcker om du även har en del växter/ mossor i karet som tar hand om ev nitrat som kan uppstå.
Hej Janne och tack för tipsen och det varma välkomnandet!
Jättebra att få ett konkret tips på soil. Jag tror jag kommer köra på det!
Jag har nu läst alla artiklar om räkor på redbee.se och har dessutom besökt en annan Janne, nämligen ägaren till Södermalms Akvarieaffär i Stockholm. Till det akvarie jag tänkt köpa ingår ett innerfilter. Janne kör inga filter i sina akvarier utan bara mycket växter och verkar odla räkor med stor framgång på detta sätt. Han gör dessutom mycket få vattenbyten. Det låter ju väldigt praktiskt och lätt att underhålla. I artikeln om filter Filtreringens ABC står det dessutom att de flesta filter fungerar sämre vid lägre pH. Min fråga är alltså: Bör jag använda detta filter eller ska jag strunta i det? Om jag ska använda det måste det säkras för räkyngel?