Ny räkägare.

Hej.

Jag har varit här och tittat ett tag och nu sedan ett par veckor också köpt lite räkor härifrån så jag tänkte att det kanske var på tiden att presentera sig.

Jag är rätt ny inom det akvatiske. Har hållit på i ca 16 mån med fisk och lite räkor i ca 8 mån. köpte de första räkorna på auktionen som MAF hade i mars och det blev en del olika då. De fick gå i mitt Juwel 240 som jag hade som växtkar tills nyligen då det blev gjort om till ett till Malawi kar. Jag har följande här hemma nu: Juwel 450 med malavi, Juwel 450 med malar och div fiskar, Juwel 240 med Malawi, Juwel 120 med guldbarb och ett 58 l med lite räkor och ancistrus yngel. Sen har där nyligen tillkommit en ställning med 3 st 105 l kar som jag har delat upp i 3 delar i varje kar. 2 delar med ca 30 l och en del med ca 40 l så totalt fick jag 9 kar i den ställningen. I den så har jag nu flyttat räkorna som jag hade innan samt de nya jag har köpt så just nu går där följande räkor i de 7 av karen som jag har igång: Blue Pearl, Orange, Orange Rili, Black Sakura, Carbon Rili, Red Sakura, Red Rili, Körsbär.

Eftersom jag hade en del blandat i mitt 240 l under ca 7 månader så har där ju blivit lite varianter på den och några av dem har jag kvar och ska se om man kan få odling på dem. det är speciellt några som är väldigt blå. Dock så var där många tråkiga bruna eller utan färg men dem har fisken fått. Jag har dock 2 stora bruna och stor en svart brun kvar som går i ett eget kar. de är gigantiska jämförd med mina övriga räkor och det är en blandning av Sakura och något annat. Stora är det iaf och jag ska se vad där kan bli av dem om där nu finns både könen av dem.

Min ställning ser så här ut just nu med 7 kar igång (2 stora med växter från rensning i just nu). Lite reflektioner och ett kar har en del alger på rutan, men jag ska ta bättre senare):

Jag byter 15-20% vatten i veckan i karen och jag kör vanligt kranvatten utan att göra något med det. Jag har lite olika sakar i karen såsom Alkottar, AT White-Balls, Vuka trä/Cholla Trä, Tantora Banan löv, Tantora Guava löv, Catappa blad, Tantora Mullbär blad, Shirakura Mineralsten. Soilen jag har i de 6 mindre kar är Fluval Stratum Soil och i de 3 större har/kommer jag att ha EBI Gold Shrimp Soil.

Jag tar gärna emot förslag eller kommentar.

Nu ska jag kolla fotbollen. Men kul med en till räkintresserad, du har ju lite plats så med lite mer erfarenhet så kan du nog få fram både det enna och andra.

Tack för bilderna. Intressant att se dina räkor och din fina ställning.

Det ser riktigt bra ut och superkul med en skåning till här inne!

Som Janne säger kul med en skåning till i träsket…

Tack så.mycket alla.