Hejsan alla Jag är ny medlem här på forumet - har alltid sysslat med djur och uppfödning av alla slag men är nyligen hooked på räkor och akvaristik i största allmänhet Bland mina favoriter finns amfibier och reptiler och jag har en väldigt speciell art som ligger mig varmt om hjärtat
Ambystoma mexicanum - Axolotl. En typ av mexikansk mullvadssalamander som är speciella på flera sätt - dels är det ett av de få djuren i världen som reproducerar sig och lever kvar i ett neotent stadie hela livet. (Yngelstadie).
Dels att deras regenerativa egenskaper är extrema och unika - de kan till och med regenerera inre organ, ögon - till och med hjärnan om delar skadas.
De är dessutom väldigt intelligenta och kan lära sig att skilja på olika människor och är helt enkelt ett väldigt kul djur att ha
De kräver sin skötsel så man får läsa på lite grann innan man ger sig på det, men det är värt det
Sedan tidigare har jag Engelbert Humperdinck (för er som inte vet är det en horribelt smörig sångare från typ 60 till 80-talet nåt) som är en golden albino, runt två år gammal, uppfödd av Mattias Müller, amfibieexpert och mångårig uppfödare av alla möjliga salamandrar - och idag plockade jag upp min andra Axolotl från Mattias - denna gången en viltfärgad ung hane med extremt vacker färg och teckning SÅ fin!