Ny amanoräka - 100% Sötvatten

Tjena.
I min senaste import från Indonesian fick jag erbjudande om att köpa en ny sort räka, som han kallade “Indonesian Amano” Den ska tydligen vara ganska nyupptäckt så jag slog givetvis till =)
Den är/ska vara 100% sötvatten.
De saknar prickarna på sidorna som vanliga amano oftast har och har även en röd/rosa linje som går längsmed hela bakkroppen.
De är annars i storlek som vanliga amano, vissa skimrar lite i orange, den på bilden är ca 5cm lång.
Såg att en gick med rom idag så om några veckor får jag reda på om de har en annan fortplantning än de vanliga :hehe:
Riktigt vassa på algbekämpning med såklart.
Sorry för rätt skitkassa bilder.
Om nån här känner sig manad och har kunskap och/eller vettig kamera så sätter jag gärna på kaffe =)

Mvh/Chrille

Det här var intressant. Jag är väldigt frälst i vildräkor så jag ställer mig gärna på kö på dessa om du får det att fungera. Lycka till !!!

Gött vad bra med en alg bekämpare som kan föröka sig då amonoräkan är dyr att fylla på med🖒

Googlade lite och hittade en butik som skriver att dom säljer indonesisk amano för 39 kr st men om det är samma sort vet jag ej?

Ja jag håller verkligen tummarna. Man vill ju ha naturlig algbekämpning och som sagt, dyrt att fylla på med amano.
Om butiken ligger i Gbg, så är det högst troligt samma räkor eftersom att vi delade en låda :wink:
Ja, och åter igen. Finns det nån med vettig kamerautrustning för räkor som vill göra en insats så är ni välkomna =)

Hur går det med räkorna ? Nyfiken såklart om det är något på gång :slight_smile:

Tjena, de är nog 10 st som går med rom, men än så länge verkar det inte som att någon släppt. Vet inte riktigt hur länge de bär rommen?

Gött då är det bara till att vänta och se. Hur ser romen ut ?

Ja de borde väl inte ta mer än nån vecka till kan man tycka. De ser ut som vanligt hos Amano, massa små grå.

För en månad sedan plus minus, dök det upp en räka hos imazo som jag blev nyfiken på men den hade inte rätt artnamn. Fick hjälp av Christian Ghia med korrekt namn. Caridina thambipillai tidigare caridina Propinqua. Exporten från indonesian har tydligen kommit igång igen då den var populär för några år sedan. Beroende på uppväxt kan utseendet skilja sig från en räka väldigt lik Amano till en väldigt Orange räka. Om du söker med google efter artnamn så kommer du se likheten med dina. Jag hoppas innerligt att jag har fel. Arten har ett larvstadie men kräver inte så hög salinitet. Den här räkan har dykt upp under olika namn senaste tiden.

Ja den har jag sett, men den är väl i normal Neocaridina/Caridina storlek? Mina är runt 5-6 cm och inte lika färgglada samt mer “buffiga” om man jämför. Vi får väl se igen om ett tag om jag fått räklingar eller ej =)

Ja det stämmer att dom blir 3cm ca. Det var ju goda nyheter :slight_smile:

Ja vi ser om några veckor om jag har småttingar så att det ÄNTLIGEN går att odla på trådalgsmördare =)

Undrar hur det gick med dina räkor? Undrar också om de äter bruna tofsalger?

Det visade sig att de behöver havsvatten som vanliga amanos…