Nu ska jag börja med CO2 och LED belysning!

Kan inte mycket om det här med CO2 :stuck_out_tongue:

Men hade velat prova på det nu :slight_smile:

Vad hade ni rekommenderat? DIY med mäsk, eller ett “vanligt” kit?

Funkar det med räkor?

Sen är det också det med gödning, det kan jag verkligen inget om. Typ PMDD och det, behöver man ha det också?

LED

Har också läst lite om led. Hade velat bygga egna ljusramper eller vad det nu heter med LED belysning.
Har läst om det att det både ger bättre ljus och att det tar mindre ström :slight_smile:
Hade varit kul att göra ett DIY, så det blir en liten utmaning :wink:

Absolut borde du testa det. men tänk på att om du ska köpa vettiga led lampor att bygga ihop med och inte bara köpa en färdig ledlampa över disk så springer det snabbt iväg i mycket pengar.

diy mäsk är enkelt och billigt men slabbigt med vatten en gång i veckan

Har sett en sida som någon länkade till med billiga LEDs :slight_smile:

Ska nog prova DIY mäsk först, har inte så mycket pengar just nu :stuck_out_tongue:

För att få ihop ett led system som ger det ljuset växter kräver så landar du ju i alla fall på 2 tusen!

Oj :stuck_out_tongue:

Kanske ska satsa på något annat då :wink:

Men mäsken har pappa redan lovat att hjälpa mig lite med :slight_smile:

Finns ju en guide på det ^^

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?p=120189&highlight=#120189

Där kan du läsa lite om GasseG:s led bygge! Och så ser du på bilderna att han har hitintills lagt 2100kr ca och det är ingen stor armatur han ska bygga.!

Oj :open_mouth:

LED är jag också intresserad av. Koldioxid och gödning vill jag inte ha när jag har djur i akvariet. Djuren gödslar och andas ut koldioxid som växterna upptar. Ett naturligt ekosystem/kretslopp - som bör vara i balans :slight_smile:

Det går inte att jämföra koldixod mängden fiskar andas ut och det du får av ett co2 system…

Kan man hantera co2 systemen så är det absolut inte skadligt för fisken!

Jag har köpt Ledlister på CLAS OHLSSON som jag har satt ovanför täckglaset på ljusrampen. Först köpte man en startdel för 139, sen delar man sätter i. starka och bra :slight_smile: Men jag har det som nattbelysning.

Starka och bra för ditt öga ja! Men jag kan lova dom har inte det lumen värdet det krävs för att växterna ska “ha nytta” av ljuset!

Nej, men jag har dom inte för växternas skull.

aha nej men då är det en annan femma;).

Ska man lägga tid på att bygga en LED armatur så brukar det ju inte vara för växternas skull!

OM man ska bygga den från grunden själv…

Det är ju klart bra att köpa det du sa om man bara vill ha LED för att det blir mer ekonomiskt och det inte är för växternas skull:)

http://www.dealextreme.com/p/36-led-612-lumen-string-light-with-aluminum-alloy-shell-white-light-12v-47301

denna borde funka för växterna med kostar typ 80-90kr

vågar man chansa på nånting utan dokumenterad ljusspectra.
dom listerna e säkert sjukt bra till att lysa upp både det ena och det andra men det man vill veta är fårhållandet mellan rött och blått ljus ( för att förenkla det ).

När det gäller LED lampor så får du vad du betalar för, det finns ingen billig genväg till bra ljus i min värld iallafall speciellt inte om du ska ha det till växter.
visst du kan bygga din ramp billigt och du kan köpa kablar och kontaktdon . . även hyfsade ballaster att driva ditt ljus med men när allt kommer om kring är det ljuskällan som räknas och ska du ha BRA grejer så kostar det pengar, massor med pengar.

lille dodat. ska far din hjälpa dig att göra mäsk? detta bådar inte gott. drick det inte vad du än gör. det är skit äckligt! hehe

Det är iaf helt onödigt och riskabelt att tillföra CO2 anser jag :slight_smile: Jag vill ha ett naturligt ekosystem i balans i mina kar :slight_smile:

Hehe, när det gäller mäsk hjälper pappa gärna till :wink:

Hur vet du det, btw? :roll::hehe:

Vet inte om jag ska skaffa något sånt som Theo. Har ett gammalt kar med glödlampor (!) som jag måste fixa belysningen till!

http://www.mouser.com finns det en massa olika lysdioder om man vill bygga själv. Våglängd, tex 660/460nm som är bra för till växtbelysning
och styrka mm står i beskrivningarna. Har själv funderat på att att bygga en egen led belysning men har inte kommit längre än att kolla upp vad som behövs och vad det kostar och det blir bra dyrt om det ska bli riktigt bra. Så det får bli ett framtida projekt :slight_smile: