Undrar hur det kommer att gå för mina, min son tar med dem ner från Stockholm han åker tåg, hämtar dem på väg till tåget så de är inte nerpackade så länge, bara några timmar, fast man blir ju orolig :roll: .
Det ser ju inte ut att vara några fel på vattenvärdena :? !!!
Posten gör nog olika på olika orter.I fortsättningen skall jag be varje som vill ha kardinaler skickade till sig kolla hur posten funkar hos just dom.Det finns säkert alltid alternativ som funkar frågan är ju kostnaden.Om dom skakar runt på en landsväg hela dagen med moppe kan det nog inte gå bra även om dom har skapligt varmt.
Det är konstigt för mina Snöflingeräkor är oerhört känsliga för störningar och de åkte långtradare från Tyskland och var nerpackade i vanliga akvariefiskplastpåsar med en ynka liten mossbit att hålla fast vid från fredag kl 16.00 - tisdag kl 10.00 :? .
Ja, ja, vi får väl se hur det går för mina Kardinaler att åka tåg
!!
Jag tror att detta med störningar lugnas ner hos dom vanliga räkorna då dom klarar temperaturfall och går i “ide” liksom,dom gör det nog i naturen också.Men Kardinalräkorna lever ju i en vulkansjö som blir värmd underifrån och har en högre temp. än vad det annars tropiska klimatet borde ge,dessutom borde det ge mindre temperatursvängningar över året än annars.Därför tror jag att självklart måste dom ha rätt temp. under transport men samtidigt är dom klarvakna och nervösa på sin omgivning som andra räkor skulle vara vid samma temp. och lite mer tror jag efter att studerat deras beteende.Men att skickas över natten och har en ej för påfrestande dag efter verkar funka.Alltså antingen brevbäraren lämnar direkt till mottagaren eller det går inte ut på turen och lämnas till upphämtningsstället.Det går nog att kolla på varje ortalternativt ett annat leveranssätt med posten som kostar mer.Sen finns det ju också Bussgods son verkar sköta sådant bra.
Nu är inte heller Snöflingeräkorna vanliga räkor om du menade dem, dom hör till de svåra sorterna som vill ha väldigt speciella förhållanden och som jag sa de är otroligt känsliga för alla salgs störningar, men du kanske mendade Körsbär, CR m.m.
!!
Ska bli spännande att få hem Kardinalerna, har hällt i kattsand och vatten i karet nu + höjt Gh.t, ska mäta i morgon och se vad testet visar
!!
Jag vet tyvärr än ingenting om snöflingeräkor jag menade inte speciella på det sättet som ovanliga.Frågan är mest om dom har från naturen att gå i dvala eller ej.
ojoj tråkigt, hoppas att de klarar det ändå. iallafall de flesta
Jag pratade precis med Posten om detta. Det som finns som alternativ är att använda sig av en SMS-avisering. Detta kostar 5-10:- extra att använda den tjänsten, och när man gör det ska paketet kunna hämtas upp direkt när det har anlänt istället för att skumpa runt på en postmoped i onödan.
Då får man det fort, och är det bara bra paketerat och har handskats varsamt av Posten borde det inte vara några problem alls.
Hur betalar man för den servisen och hur gör man :? ??
Jag ska Skriva om Snöflingorna i enannan tråd när jag haft dem ett tag.
Som det lät på kvinnan säger man det när man ska skicka paketet, och bifogar då mottagarens mobilnummer.
ok så då skickar man det som paket och inte brev och säger till om sms avisering?
mvh clas
Det var så jag uppfattade det.
Skicka det som brev med tillägget REK. Blir billigare än att skicka det som paket. Då får du det spårbart och då ingår också sms-avisering.
Rek. tillägg kostar väll 50 kr även för brev :? ??
Jo, 50kr. Men det är iaf billigare än paket. Skickar man det som REK så behöver man inte betala för skrymmandetillägget. Så om man ska skicka något under 2kg så är brev + REK att rekommendera istället för paket som kostar från 150kr.
Att brev har skrymmandeavgift vet jag, men har paket det också :o ??
Menar att om du väljer REK så behöver du inte betala skrymmande för brevet. Så det är egentligen bara 38kr dyrare med REK jämfört med vanligt skrymmande brev.
Ok, då är jag med
!!
Supersnabb leverans, men ändå var kardinalerna döda vid ankomst. Kallt vatten, trots att heatbagen var varm. Att skicka till Norrland verkar inte gå, och nu avbryter jag försöken att köpa. apistogramma har dock varit utmärkt både i kontakt och service, och jag rekommenderar honom ändå varmt för alla som kan ta emot dessa små liv.
Hur har det gått med dinaKardinaler, lever dom :? ?
Här har första dött och jag ska plocka ur stenarna så att jag kan hitta rästen av dem, mina har ju inte skickats med post, dom åkte med tåg ner med min son i fredags.
Det verkar vara svårt att skicka dessa räkor, funderar på om det kan vara så att de i denna storlek är känsligare :? ??