"Nerite snails" i Sverige?

Hej,

Är det någon som vet var man får tag på s k nerite snails i Sverige? Tänker mer specifikt på Tricolor nerite snails och Red tracked nerite snails. Vad heter de på svenska och finns det någon bra artbeskrivning? De ser jättefina ut på bild :slight_smile:

http://www.aquascapingworld.com/threads/top-12-most-common-nerite-snails.5699/

Finns på Hornbach bla. Och Dom kallas Zebra, finns olika sorter. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=43

Tack för svaret! Vet du om de även har de fina färgkombinationerna där?

Är det någon som har erfarenheter av dessa snäckor?

Nej tror ingen har dem här:)

Du lär inte få ngra småttingar av någon av neretinorna, de är egentligen saltvattenssnäckor men klarar att leva i sötvatten, sen rekommenderar jag heltäckt kar för alla har en förmåga att rymma då sötvatten inte är deras naturliga miljö:)

Jag har två st som städar som tokar. Fina i färgerna är dom. Men blir nog inga småttingar utav dem, då det verkar vara svårt som tusan. Dock har jag fått fart på mina White Wizard som pluppar ut småttingar titt som tätt :slight_smile:

Som jag skrev ovan så är Neretinasnäckorna saltvattenssnäckor så utan saltvatten blir det inga snäcklingar heller;)

Hur stora blir dina White Wizard ljudsmäll:)?

Helt rätt Peckoltia, inte ens i saltvatten är det säkert att man får småttingar heller.
Uj mina ww blir stora. ska fixa in en bild någon dag, dom är i alla fall lätta att ta kort på dom rör inte sig så fort :slight_smile:

Jupp finns inga riktiga Neretinasnäckor som lever i sötvatten normalt, det gäller de här Clintonsnäckorna med:)

Jag vet att WW blir stora men hur stora:)?

Jättestora :stuck_out_tongue: Närå :slight_smile: Här är en bild på en utav dem. Sugmockagängen är som en femkrona och den mäter nog en tre/fyra centimeter på höjden.

Fin, har funderat på att köpa ett par av dessa nämligen:)

Billiga bara 30:- på HB… Ska iofs sälja utav mina småttingar sedan, men dom måste växa till sig, och dom växer inte så fort :slight_smile:

Man bör väl ha en av varje kön med av dessa för de är ju inga hemafroditer:)

har sett ett par gånger i djuraffärerna här, fast inte tricolor eller röda då, utan mer gula. där har de kallats för onion snäcka tror jag om jag inte kommer ihåg fel:scratch:

Sant, men hur man ser det, det vet i tusan, inte direkt så att o0o det är en killsnäcka :slight_smile:

Tror man kan se det med lite tålamod skulle tro att det är samma som med äppelsnäckor hannen har en penis innanför skalet:)