Vad är det för nät ni använder till era mossor?
M.V.H Linus
Vad är det för nät ni använder till era mossor?
M.V.H Linus
Jag använde insektsnät i plast till Riccia fluitans. Resultatet var väl sådär med en praktbotia på 20-25 cm i akvariet
Nu för tiden lindar jag runt de i skifferplattor…innan gjorde jag de på små akrylplattor men räkorna gillar så gärna trycka sig under plattorna så de började flyga upp.
okej tack för svaren.
M.V.H Linus
Men hur får ni era mossor att växa så himmla lycket mina växer nästan inget.
M.V.H Linus
Tålamod Linus Bladmossor växer generellt ganska långsamt.
Angående nät så kan du köpa syrafast rostfritt stålnät/galler från byggvaruhus, ganska finmaskig då. Tror de flesta byggvaruhus har det.
Biltema har ett när som funkar bra. Den kan man fästa på tex runt en sten och sen smälta ihop det på undersidan av stenen.
Jag har tittat på ett nät på K-rauta men har inte vågat prova än. Kanske är värt ett försök om det inte släpper ut gift i akvariet.
okej tack för alla svaren då är det bara att ge sig ut och leta då
M.V.H Linus
Måste bara tipsa om nät… jag blev så desperat att jag beställde på ebay från usa. Men häromdan så fick jag tips om att gå in på tygaffären och köpa nylonnät och nylontråd så man kan göra (strumpor) och trä över sten och rötter så riccian el annan mossa kan krypa igenom.
Tror det är sånd de använder när de broderar korsstygn., kan köpas på metervara.
Sen Granngården ska ha ett lite fastare nät som man kan använda när man ska göra väggar. Även trädgårdshandlare ska ha ett brunt nät som är likt coccos kanske det tom heter coccosnät som är till för växter som ska vara snyggt att använda.
Tack från mig… en nykomling här och fast i räkträsket jag med…
Eliza
Välkommen till forumet.
Jag ska ta en tur till centrum imorgon och kolla Granngården, Jula och se om de har ngt passande.
( Blir säkert Zookompaniet också. )
har en massa riccia som växt till sig på ytan…tänkte prova binda det runt stenar nu med insektsnät, men var köper man det?
riccia växer tyvärr inte fast på stenar eller annat, och hos mej trivs den inte alls längre ner i karet. Den behöver mycket ljus för att trivas bra
ok men om man har mycket ljus tex?
har sett akvarier med en stor ricciamatta på botten…vill prova iaf.
Rätta mej om jag har fel…men visst e -Riccia- en flytväxt/mossa… :?
Jag är ingen superexpert på ämnet, prova är aldrig fel
Nån sa att Biltema har ett bra nät, vart kollar man efter det, dom har ju så mycket.
å galler är jag också sugen på att prova, får kolla i byggvaruhus efter det.
Starkt ljus och att man inte några djur i akvariet som är “buffliga” så att riccian lossnar .Så är det inga problem att skapa en riccia matta .
Denna?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=83746[/quote]
kanon :!: :!: