Som rubriken lyder, mina små är juh idag precis 7 dagar,
Nästan alla har fått sig en rosa färg,
Det varierar, vissa är helt vita,
Vissa är mer rosa än andra,
Min fråga är om det tar olika lång tid för alla dessa små indIvider att färga ut på riktigt?
Och hur lång tid bör man ge dom?
Jag är en blödig själ,
En djurvän, Men jag anser ändå inte att man bör driva eller odla vidare på dom som har dålig färg,
Så vad säger ni alla andra?
Har det tagit olika tid för era små bebbar att färga ut?
Och ur länge kan man vänta innan man drar slutsatsen att vissa har dåliga färg gener?
Har aldrig tänkt på hur lång tid det tar för bebbarna att färga ut helt. De får starkare färg för varje dag som går.
Och angående snäckor med dålig färg. Jag har SÄLLAN varit med om att få bebbar som är blekare än andra i samma kull!
Har aldrig fått plocka ut bebbar pga att de är bleka. Däremot har jag plockat bort snäckor med skalskador och snäckor som jag mixtrat med färgen (tex. en snäcka som var jade med lila ränder). Dock behåller jag alla snäckor med skalskador och knasiga färger, aldrig att jag skulle ta bort dem bara därför!
Avendesora: Har ett helt kar fyllt med snäckor som haft skalskador (men som läkt ihop) och som har udda färger! Säkert runt 100 snäckor.
Ger bort dem gratis till dem som vill ha dem! Kan ta foton på färgerna som finns där!
Men det måste väl ändå ligga nånting i att dom kallas “mysteriesnäckor”?
Vad jag har förstått så kan snäckor från en och samma kull få andra färger,
Om man tex bara har lila eller rosa snäckor i,
Red gärna ut detta om jag är helt ute på helt fel spår.
Som jag även betonade i inlägget skulle jag personligen inte ta bort dom eftersom jag är en blödig person,men jag anser ändå att om man vill odla vidare tex på enfärg bör man väl plocka ur dom som har en benägenhet att få bleka färger,
Och inte odla vidare på dessa,det är min åsikt och det får bestå
Men skulle det bli någon men en superblek färg
Så vet jag då till vilket hem jag ska placera dom i
Hos DÄJ Pomba
Eller så får jag skänka bort dom med en liten lapp på foten " blekfis"
Eller så får jag helt enkelt starta opp ett till kar med bara blekfisar,
Men även det tar plats och jag har inte möjlighet att ha kar upp över öronen.
Här läggs det kokonger i en en jäkla fart,
Kanske borde dra ner på matandet,och dessa små bebbar som är i yngelkassen har tydligen börjat rymma, dom små banditerna:P
Plockar ni upp dom och stoppar tillbaka dom?
Eller låter ni dom vara?
Det är KLART man inte sk odla vidare på blekfisar, det har du så rätt i! men jag trodde dina, både mamma och pappa till snäckorna var rosa? Eller har jag fel :? För om det är blandning tex rosa och gul så kan du mycket möjligt få blekfisar tyvärr :x
Pombas hem för blekfisar
Eller så får jag skänka bort dom med en liten lapp på foten " blekfis"
:lol::lol::lol::lol: vad söt du är!
Kanske du kan lämna ev. blivande blekfisar till din akvarieaffär? Annars vet jag att Rolle tar emot snäckor av alla de färger!
Plockar ni upp dom och stoppar tillbaka dom?
Eller låter ni dom vara?
Jag brukar plocka tillbaka mina bebbar som rymmer i de kar där jag har “farliga invånare” (tex. helenasnäckor eller hantelciklider).
Men just nu har ganska många bebbar rymt i mitt kampfiskkar pga din blandissnäcka som jag fick av dig brutit sig in i yngelkassen och vält den… Men dessa får gå kvar i karet för jag vet att där inte finns några farliga fiskar! :mrgreen:
Haha ja just det det dära STORA klumpedunsen,
Du får sätta hon i koppel och gå någon dressering kurs
Jag har juh som inge farliga invånare alls över huvudtaget i karet,bara en massa päpple,men ändå rädd att dom ska snurra bort sig totalt och drunkna…
För övrigt så har jag har varit gräns polis i dag
Och plockat tilbaka minst 20 stycken som tycker att det är alldeles för lite snurr i bäbis avdelningen
Näää har inga gula i karet dom har juh du också gåendes i dina kar,
Har bara lila och rosa,och blå men dom är juh fortfarande ytte pytte små och anlände bara för någon dag sen juh.
Jaaa djuraffären kanske jag kan byta in dom på någe,finns dock bara en i denna stad som har snäckor av olika slag,den andra affären har kass djurhållning,också får dom inte sina snäckor att överleva häller,annars så finns juh rolle polle och DU
Men antar och hoppas på att det inte blir några blekisar,
Alla kommer juh i från dig och har utmärkt färg
Undrade bara när dom får den exakta färgen.
Mina gula och jade hade lite olika färg i början och jag tänkte också som du Shangalia men nu när de vuxit till sig så är allihop ungefär samma färg och det är ingen som är dåligt färgad utan de är klargula i skalet.
Nu har jag lagt upp ett blogginlägg med bilder på mina skadade snäckor!
Dock ska jag fota bilder på snäckor jag har med ovanliga färger också, som min jade med lila ränder!