Det nedre utrymmet (där stenarna är) mäter 26 Bredd * 28 djup * 30 höjd och har ett fast hyllplan, övre hyllplanet är löst (men ska finnas kvar ungefär där det är).
Vad finns det för alternativ? Jag har kollat på ett Dennerle 10 L men då behöver jag nån annan belysningslösning är deras. Nån typ av platta LED-spottar? Funkar IKEAs?
Dennerles 20 l kub skulle ju precis passa in, men jag är inte säker på hur det går att få plats med belysning. Kjell o Co har tre platta spottar som jag tänkte kolla på.
Vet inte om jag vågar chansa, jag har inte sett Dennerles kuber nånstans så jag kunnat kontrollmäta. Kanske får bli 10 l ändå, väljer man enklare räkor i så fall?
Om du börjar med Körsbär (finns ju i olika färger) så kan du ju se hur det hela fungera, om det blir stabilt osv.
SEN kan du jo kolla om du vill ha andra sorter… kan ju ev testa med att sätta i Körsbären i dina/ditt andra kar( som jag förstod av inlägget att du hade…) om det finns tillräckligt med gömmor o lite snällare fisk…
Nu blev det en beställning på ett Dennerle 10 L hos aquaristic.net (känns billigt!) Så vet jag att det får plats. Har en EKOL slimline-bakgrund som jag tror jag kapar och sätter i. Behöver hitta en lösning för belysning, hittar platta LED-puckar, men de är på Kelvin 3000 och kanske väl varmvita?
Jag tror ganska mörkbrunt grus och även ganska brun bakgrund blir det.
Jag tänker att jag får kompensera för liten volym med bra skötsel och ganska få och enkla räkor.
Som växter tänkte jag Anubias Barteri Nana på en rot och sen provar jag väl lite med det jag har, nålgräs, bacopa monniera, brun crypto. Och ett rejält stånd med jättevallsneria… not.
Nu åker jag till Kjell o co och kollar hur deras LED-puckar lyser.
Ett rejält stånd med Jättevalisineria i den lilla burken:shock: dom blir ju enorma ju och i princip för stora i ett 250L kar med, du får nog stoppa ner något som inte blir över 2cm breda och och över 2 meter långa i bladen:lol:!!
Mer passande är nog Sagittaria subulata som max blir 30 cm hög:D
Sorry, tog efter ungarna, inget uttryck som vi vuxna är så vana vid…
Tio liter med inte jättebra ljus kräver väl sin lilla planering. Jag ska försöka inreda i liten skala. Kuben kommer att sitta mitt framför toastolen så betraktningsavståndet är kort. Och då blir det bra med små växter.
Å så en sån där amazonasnäckros som man kan promenera på…(not)
Köpte tre platta LED-spottar på Kjell o Co. Kelvin 3000, 3 * 1,6W, 249:-. Provade att lägga dom ovanpå en del av mitt 30 liters yngelakvarium.
Oj, strul med bilduppladdningen, undra hur det blir?
Nåväl:
Lyser ju inte jättestarkt, men räcker nog till 10 liter. Men inte så mycket mer. Inte gula så det stör. Svala när man tar på dom, verkar vara OK kvalitet. Följer med dubbehäftande tejp alt skruvar.
Nu kom mitt 10 liters Dennerle från Tyskland. Var nog bra att jag inte tog ett större:
(Varför är bilduppladdningen så kass?)
OK, jag kapade till en bit av en EKOL-bakgrund. Gör nog en hel bit och sätter Dennerle-filtret framför. Har ingen fräsch silikon, så det få vänta tills påskafton.
Som inredning tänte jag:
[ul]
[li]Dennerle Nano Deponit mix 2 cm[/li][li]Rödaktigt akvariegrus[/li][li]En liten redmoore-rot[/li][li]Pogestemon Helferi[/li][li]Anubias Barteri Nana[/li][li]Lite nålgräs och HC som jag tar från andra akvarier[/li][/ul]
Ingen Co2, lite Dennerle-gödning. Tre platta LED-puckar från Kjell o Co, varmvita.
Fem räkor att börja med - ska jag nöja mej med körsbärsräkor???
Det finns ju snyggare… Jag har ett väldigt litet kar ju! Men kan ju ändå en del om vattenkvailtet, har JBLs dropptester och fattar att jag ska bytta vatten… Men jag kanske ändå ska nöja mej med några rosa enkla körsbärsräkor?
Nu är det inte 10L längre med den bakgrunden, det försvann nog lite drygt 2 liter där;) har aldrig sett rosa Körbärsräkor dom vanliga brukar kallas för röda men de är ju i alla fall tåligare än de dyrare och det finns faktiskt rätt snygga riktigt röda vanliga, eller så kan du ju köpa Red Fire som är lite mera röda än de vanliga:)
Ja du gjorde nog rätt som köpte det lilla karet för det större hade nog inte ens gått in på hyllan, vad är det för rödaktigt akvariegrus du tänker på, inte färgat väl:)?
Sen rödaktigt grus och röda räkor, mjaaa ser nog bättre ut med en mörkare botten bara det inte är färgat då:)
Aha då tror jag jag vet på ett ungefär hur det ser ut:)
Det ser ju trevligt ut med karet i hyllan blir bra tidsfördriv när man är där inne ju, jag har inte någon plats för ett kar i badrummet hos mej tyvärr annars hade det nog redan funnits ett där med:lol:
Ja det finns ju Vanliga Körsbär, Red Fire och Sakura, den sista är helröd med röda ben, Red Fire är någonstans mitt emellan i färgen, ingen av dem svåra att ha, sen finns det ju Röda Rili med även det en Körsbärsräka + att det finns andra färger med då:)
En undran bara kommer du åt att göra vattenbyte?, det ser ganska trångt ut där uppe:)