finns det någon som har taiwanbees i kranvatten ? och lyckas hålla de vid liv och få yngel från de ?
Jag har dåligt brunnsvatten men svaret är JA. Tunt lager soil inte för mycket grejs i karet som rötter sten massa växter utan ganska cleant med skaplig alg påväxt på ytorna samt ta det lugnt med matningen. Jag har börjat testa själv men det är för tidigt att uttala hur det fungerar…
Men att det går i Stockholmsvatten kan jag med emfas bekräfta.
De är ändå lite luriga räkor och det tycks vara lite balansgång med parametrar där inte alla är kända.
Jag hade Taiwanbees mellan 2008-2013 i kranvatten med goda resultat, så visst funkar det fint. Just nu råder en “osmosfeber” i landet ![]()
kör vatten från egen brunn funkar fint.
mina går i kranvatten idag, sänker ph:et på vattnet som jag byter med innan (PH buffer 6.5), annars verkar det gå bra.
Tack för alla svar ![]()
Jag vill bara kasta ur mig för ett inlägg ![]()
Stockholmsvatten ja men tänk på där nya kopparrör som kan förvärra räkor, men i allmänheten är jättebra kvalité, av min upplevelse. Jag brukar använda Sera Bio Nitrivec och vattenberedning, inte mer. Ektozon salt; för säkerhets skull att ha det hemma. Aktivkol - små dos i nanoakvariets filter, och det håller max 1 vecka för att vara i säkra sidan.
Rekommenderat att handla från Tyskland; 5 liters Ektozon salt kostar ca 40 €, 5 liters Sera Bio Nitrivec 60 €, 5 liters vattenberedning 30 €
- Det räckerr ca i 1,5 år.
Vanligt salt utan jod fungerar lika bra till en bråkdel av kostnaden