Från akvarietekniks lista:
Snäcka Black Rock (Nyhet) Ampullaria sp 3-4cm
33kr Akvarieteknik 2011-11-13
Från akvarietekniks lista:
Snäcka Black Rock (Nyhet) Ampullaria sp 3-4cm
33kr Akvarieteknik 2011-11-13
Ampullaria säger tyvärr inte mycket om snäckan.
Antar att de skriver ampullaria utifrån att den är i gruppen Ampullariidae.
Det kan vara ett äpple, och det kan vara ett litet monster som äter växer ![]()
Lämnar detta till någon som träffat på snäckan personligen innan jag lovar dig att det är en vanlig äppelsnäcka.
(black rock, är ingen färg som finns hos äpplena. Möjligen hos någon liknande art).
Den ser inte riktigt ut som en Äppelsnäcka riktigt den är liksom fårad i skalet och svart:scratch:
jag ha de 3 sånna för något år sen som ja köpte i djur affären och dom sa den hette gul äppelsnäcka :/:scratch:
men fin är den i vilket fall !!
Helt svart? Inte bara såhär?
http://pet.imageg.net/graphics/product_images/pPETS-6963349t400.jpg
Nej den ser inte ut så där på Akvarietekniks sida, jag lägger med en länk men jag är inte säker på att länken fungerar.
http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H
Det gjorde den inte, men klistra in länken i webbläsaren.
I see ![]()
NEJ, det är absolut inte en äppelsnäcka.
Den är helt annorlunda till både form och färg.
(till ts. inte peckoltia, som vet att det inte är ett äpple)
Jag har googlat och inte fått upp någon sådan snäcka som dom har på Akvarieteknik, jag tror att det kan vara en Neritasnäcka av något slag.
Kostade dom 33 kr på Akvarieteknik så lär det bli straxt under hundralappen för en snäcka va?
Yes. Utan tvekan ![]()
Underligt att de skriver ampullaria som beskrivning då… När det är lite missvisande.
Ja det är skumt för någon Ampullaria är det inte i alla fall, kanske en slags Nerita, eller någon annan snarlik snäcka, man skulle behöva ha en i handen för att kunna konstatera vad det är för snäcka säkert:)
That is a Paludomus sp. Bella.

They do not breed in freshwater. Pretty snail, I have some too.
Tack Jen, då är det ju fel namn på snäckan på Akvarieteknik och det var ju precis vad vi kom fram till:D!
Hur kan dom skriva Ampullaria när det inte är det?
Tack kära snäckexperter och speciellt dig JenL
Jag tyckte väl att det inte kändes som en färgvariant av de “vanliga” äpplena. Drabbas man av “Neritaproblemet” om man har dessa? Dvs. stenhårda, okläckbara ägg över hela inredningen?
Priset ligger nog runt 30:- då det är slutkundspriset från akvarielagret jag hade lagt in ![]()