Hej
Finns det någon som testat att ha MALAR tillsammans med räkor?
Går det bra eller äter MALARNA upp små räkor?
Tacksam för svar.
Mvh
Meduart
Hej
Finns det någon som testat att ha MALAR tillsammans med räkor?
Går det bra eller äter MALARNA upp små räkor?
Tacksam för svar.
Mvh
Meduart
Finns 1000 tals arter av malar vilka tänker du på?
Små algätande malar som Otocinclus kan man ha och vissa har små pansarmalar bland sina.
thaifighter
Ancistrus funkar skeeeeet bra med räkor.
Vet inte exakt vilken sort men tänkte på en liten som renar glaset från alger osv.
Jaffla har du själv den sorten i ditt kar?
Ancistrus blir ganska så stora en vuxen hanne kan nog bli 10 cm, honorna lite mindre!
Även om dom inte äter räkor så “kör” dom lätt över dom när dom simmar fram, vilket nog räkorna tycker är lite störigt!
Sen blir dom för stora att ha som vuxna i ett litet Nano-kar.
Otocinclusarna å andra sidan blir bara ca 3 cm och lämpar sej bättre för mindre kar.
Även små Corydoras som pygmaeus och habrosus kan funka, men dom käkar nog nyfödda räklingar om dom kommer åt.
thaifighter
Tack för infot, då blir det lite svårt ksn jag tänka mig. Har hört dem är riktigt bra damsugare hehe. Får se vad man gör.
Jag har själv testat Corydoras med dåligt resultat, jag får dem inte att överleva någon längre tid de brukar dö en efter en hos mej så jag har gett upp dem och kör mina Ancistrusar, men det går inte att ha dem i nanokar tyvärr:)
Har du haft problem med att Malen äter upp dina räkor? Vilka räkor har du ihop med Malen?
Kan ju säga att ancistrusar blir upp till 15cm och vill ju ha minst 100l Så kanske inte så lämpligt, tror oxå att dom kan störa räkorna lite men finns ju undantag ![]()
Då flög Mal iden bort med vinden hehe
Det finns ju många olika sorter och mindre men vet dock inte hur effektiva dom är
har bara haft Ancistrus.
Ancistrus Claro blir mindre, 6-7 cm, men de är nog inte så lätta att få tag i.
Dem va snygga.
Finns dem inte i vanliga affärer?
Yes, funkar gallant.
Tror att de fortfarande är rätt ovanliga i butiker. Är nog större chans om du får tag någon privat försäljare, fråga på det här forumet: http://www.loricariidae.se/index.php
Men har du ett större kar så kan du ju ha en ung ansistrus och sen flytta den till det större karet när den blir för stor med:)