Det blir intressant att se vad som kommer upp i dina burkar:thumbs:!!
Det ser faktiskt ut som frön i pettriskålarna men vi får hoppas på mossor:)
Själv har jag sått mina näckrosor och nu är det bara att vänta och se om det gror med:)
Det blir intressant att se vad som kommer upp i dina burkar:thumbs:!!
Det ser faktiskt ut som frön i pettriskålarna men vi får hoppas på mossor:)
Själv har jag sått mina näckrosor och nu är det bara att vänta och se om det gror med:)
Någon ser ut som avskrapade sporangier från en ormbunke kanske något till ett vivarium
inget jag vill ha.
Det finns mycket roliga små ormbunkar att ha i terrarium de växer mer upprätt.
Andra bladet på lotusen börjar titta fram har skaffat torvbriketter till vattenväxt-fröerna
bara lite fixande med belysning innan jag sätter dem.
Man vet ju inte hur stora de blir de kan ju bli jättar de ormbunkarna, jag gillar ormbunkar och vill ha ett gäng i nästa projekt jag ska fixa, tänkte köpa material och ägna julen till det:)
Finns en hel del roliga små ormbunkar på Ebay:)
Min ena Lotus börjar få de första riktiga bladen nu ska bli intressant att se om de ser lika dana ut som hjärtbladen, sen hoppas jag att den går att hålla ner på höjden med så den inte växer mej över huvudet i karet:)
I en del av petriskålarna börjar det hända saker, rottrådar som letar sig ut = absolut inte mossor.![]()
En liten tröst skulle vara om det är vattenväxter.
Bara det inte är en matlotus 1,5-2m över vattenytan…
Finns gott om små söta bromelior också har en större i fönstret som precis blommat den gör det ibland
med några års mellanrum. Spanish moss (en bromeliace) sån man ser hänga från träden i södern i USA vore mysig.
Så du har blivit grundlurad då, det är tråkigt förstår att du är besviken ![]()
Vi får hoppas på att det blir några läckra växter då istället som går att använda, var köpte du dessa sporer och fröer från?
Ja det finns mycket som är snyggt, jag skulle vilja ha dessa bromelior som växer på Tobago m.m:D!
Tror inte jag blivit helt lurad det är ju i varje fall fröer även om sporkapslar mogna dito
vore bättre. Dom gror ju också så i fortsättningen odlar jag kanske kinesiska ogräs. (aliexpress)
Från någon jag tror är en kapsel växer det ut tunna trådar kan mycket väl vara mossa
innan den ger en plant-knopp ser den ut som en trådalg.
Har uppdaterat och gjort listan i inlägg 4 lite färggrannare.
Skall desinficera och krossa de “frön” jag tror är mossor när den här omgången blivit färdig.
För att sedan lösa upp sporerna i destvatten och gro dem. Om jag behöver det kanske funkar med de jag har.
Ok, hoppas du får några mossor i alla fall:)!
Blir spännande att se vad det blir oavsett vad det blir :D!
Som sagt 1/3 del verkar vara sporkapslar än så länge.
Det var bara agarn och petriskålarna jag behövde köpa förrutom “fröerna”
så 2 biobesök eller ha roligt med det här, valet är självklart.
Hehehe, jag förstår ditt val där;)!
Har lagt till antalet hjärtblad på de frön som grott 2 sorter jag trodde var mossor
visar sig vara "gräs"frön. 9 av 18 är inte mossor.
Det intressanta är det röda gräset dvs nr:5.
Gjorde resten.
Det går fort det här på bara 4 dagar har så här mycket hänt.
Men så är det ju också subtropiska till tropiska sorter.
Gräsen ser väldigt intressanta ut speciellt om det är sorter som kan växa submersed.
17 hade jag förhoppningar på men… Måste vara ett ogräs titta på grobarheten nästan alla har grott.
Plantorna nådde taket så jag fick bygga klart min emersed låda.
Så här ser de ut idag planterade 9st än så länge.
Som ni ser är det absolut inte mossor!
Tycker inte det ens ser ut som sumpväxter får se om dom trivs i emersed lådan.
Kan inte säga att det här är ett paket med Moss-sporkapslar.
Ser ut som om några är olika gräs ju och ingen av dessa är någon mossa heller, men de där växterna ser ju intressanta ut i alla fall, undrar vad det blir av dem:?!
Kommer att uppdatera med bilder på dem om någon vecka när de fått fler blad.
Har en misstanke om att det kan vara “billiga” köpefrö som nån delat upp och packat om.
I 2:an har ett “frö” delat sig och ut växer en liten “rot” rödaktig vid fröet till vit närmare de två spetsarna?
Dessutom utan klorofyll!
I nr 16 har ett grönt genomskinligt skott kommit upp och det har inte två hjärtblad!
Så förmodligen är inte de heller mossor…
I paketet med “moss seeds” är alltså minst 11 inga mossor alls.
Kör ljus-mörker 12-12 med två led ramper i emersed lådan, jiffypots i 1-2 cm näringsberikat vatten.
Ahhh, vad trist att det inte blev mossa av dem. Det hade varit kul att få se hur det utvecklades.
Du kanske kan bjussa på en helbild på din emersed odlings burk när du fotar nästa gång, den verkar spännande.
H.
Ah! det är bara ett lågt och 1m långt alurams akvarie inget speciellt alltså
köpte det på scouternas loppis för 50:- ville eg. inte ha det men vad gör man inte för scouterna…
Placerat högt uppe i min lokal för temperaturens skull olika höjd har olika temp
trots att jag har en värmepump som värmer lokalen. Skall syresätta vattnet också (om det går).
Bild kommer vid lämpligt tillfälle.
…Ja, såklart man sponsrar scouterna. hehe :hehe:
har du djur i karet också, tänkte på att du skall syresätta det också. eller främjar det tillväxten så pass bra.
Fasen att jag rensade ur christmas mossan nyligen, den hade ju sporkapslar på sig. Jag undrar om den triggas av vattenbytena då mossan torrläggs en halvimma, eller om den bara spottar ut sporkapslar ändå.
H.
Precis scouterna behöver sponsring.![]()
Jag är speciellt svag för bra att ha saker…
Min Christmas är submers hela tiden har ändå sporkapslar. Spikyn tittade jag på idag den har fått nya gröna
medan en del blivit bruna skall prova och klippa av de brunaste och torka dem på ett vitt papper under någon form av dragskydd.
Har inte sett om de kan bilda sporkapslar utan befruktning kan ju vara möjligt med partenogenes också.
Läste om sporkapslar med någon sorts trådar-filament som ändrar form efter fuktighet,
betyder att kapseln släpper lite sporer åt gången när det regnar och torkar om vartannat
den har ett lock också som trillar av när den är mogen.
Biologiska saker är oftast betydligt mer avancerade än man kan tro.
Syresättningen minskar risken för eventuella “döda” zoner och rör runt näringsämnena.
Annars kan de ta slut - minska runt rötterna. Vanligt att man gör så inom hydrokultur.
Rötterna kommer rätt snart tränga ut ur jiffy krukan.
Skall köra en omgång med 20 water plants seeds kommer förmodligen bli lika besviken på dem
köpte dem på samma ställe.(Mossor var ngt annat, Blå näckros var lotus osv…)
Ledsen att det inte blev mossor, men roligt att du fortfarande pillar med dem.
Utforskar det okända sas :lol:
Följer detta. Kul att läsa och bonus att man blir uppdaterad om mvad Peckoltia pysslar med också ![]()
Ja, Christmasen verkar tacksam på att spotta ur sig kapslar het enkelt. och jag håller med om att det är komplicerat med biologi, man får ju gogggla på vissa av dina ord, hehe.
Syresätt med en syresten så virvlar den runt lite ämnen också om det är djupt nog.
H.