tvåkönade plantor! o fasen. hur vet man vilket som är vad är ju nästa självklara fråga.
Det är också lustigt att dem sätter dessa fröhus under vatten, så det torde inte kunna spridas med vinden. Och aldrig torka till ens. Jag vill minnas att det är lite olika färg på dem, det kanske beror på mognadsgraden.
Jag vete tusan om det inte är lättare att bara lägga på skärbrädan och stycka upp dem, det verkar som att man kan skära dem i hur små bitar som helst, och ändå kommer det nya skott.
Mixer är ännu bättre! Och en bra näringsgele att växa på.
När de börjar mogna dras klorofyllet tillbaka de blir brunare-rödare.
I en bäck-vattendrag varierar vattenståndet så ibland torkar det tillräckligt.
Fördelen med att skaffa sporer är att man får både han och honplantor de har halva kromosomantalet n.
I den befruktade sporkapseln blir det 2n som delas och sedan ger sporerna med n och de ger själva mossplantan
som alltså har en enkel uppsättning av kromosomer.
Hanplantorna har inga sporkapslar så de är lätta att skilja åt.
Det väcker mina funderingar hur har de gjort? Plockat kapslar i naturen? Hormonbehandlat? Lurat mig?
Fortsättning följer…
Kanske någon har Christmas som aldrig ger sporkapslar då kan det vara en hanplanta.
Samma för alla de andra sorterna. Räcker med en hane av rätt sort i karet så sköter de fortplantningen själva.
Någon stans finns det ännu mer insnöade individer än jag, man kan bara beundra dem, samla, odla och föröka mossor!!!
Det är en hylla för petriskålar 150x20 med LED belysning ovanför som hänger på väggen.
Lagom till 30 petriskålar (har köpt 28). 2st 1m led lister på dygnet runt en bit ovanför petriskålarna.
Har letat recept på media, räknat, blandat och vägt kemikalier de senaste dagarna så “bygget”
har inte kommit igång, kommer förmodligen starta med odlingen av sporerna nu i helgen även om det är en jobbe helg.
Skall koka lösningarna och hälla ca 1cm lösning i varje skål så sterilt som möjligt.
En autoklav hade inte varit så dumt att ha!
Riktigt roliga bilder precis så skulle jag vilja ha det!
Mycket akvarieväxter?
Jag tänker inte jobba så extremt med mitt setup,
sporerna behöver bara gro och växa till sig så att plantorna går att flytta.
Har hittat förvånansvärt mycket om bryophyter (äkta mossor) på nätet.
Så det här är inget omöjligt att genomföra.
Däremot har jag inte fått amanoodlingen att fungera trots massor av försök.
Skall jag odla större mängder är det nog vägen att gå.
Engångs 1-2 liters burkar någorlunda sterila och 4-6 veckor tillväxt låter som en dröm.
Tror dock sporerna tar lika lång tid att gro.
Läste om att behandla mossa för att få den steril för odling räcker med Natriumhypoklorit 7%
dvs ev. utspädd oparfymerad klorin.
Jag satte 3 lotusfrön till groning ett har grott och har en stängel på 2-3 cm.
Tror det första var helt kasst det flöt på ytan, skall sjunka som en sten.
Så några dagar senare provade jag 2 till det ena grodde med raketfart.
Ser ut som ett lotusblad nu hoppas den blommar då blir det lätt att se vad det är.
Har inte de flesta näckrosor innupet blad in till stjälken?
Blå lotus är också snygg, de flesta näckrosfrön för tempererat till subtropiskt klimat
skall förvaras fuktigt gäller tex. tigerlotus eller röd lotus som den också kallas. (snygg akvarieplanta)
Jo det har de men de första hjärtbladen kan nog se annorlunda ut skulle jag tro för det gör de ju på de flesta växter, jag hoppas på att det inte är lotus för dem har jag ingen plats till och är detta lotus så är alla frön som ser ut så här från lotus:)
Jag får se hur följande blad kommer att se ut på dessa plantor, jag har andra fön med som ska sås men de är pyttesmå:)
Hittade en länk om dessa frön och det är Lotus våra ser ju lika dana ut.
Näckrosorna har små frön även miniatyr sorterna så du får nog leta upp dem.
Tropiska sorter klarar att fröna torkar men groddbarheten försämras snabbt.
Lotusen har 10-15 “nötter”.
Kan kolla upp det, men har för mig att de strös på vattenytan något skikt på fröet löses upp och de sjunker till bottnen självmant.
Tror inte de behöver planteras förrän de har fått ett rhizom och då nästan ovanpå näckrosjorden.
Har hittat dem nu och hittade dem på sista platsen jag letade, ska kolla med säljaren hon har auktioner ute på Ebay och tror det fanns en instruktion på hur man sår dem med:)
Gjorde plattorna idag försökte vara renlig skall se hur det går
ympar dem med sporer ikväll när agarn stelnat.
Ett av lotusfröna det första såg lite sunkigt ut så jag skar itu det,
skulle jag inte gjort grodden var ca 1cm lång och grannt grön inuti, så går det när tålamodet tryter.
Var har du köpt burkarna någon stans?, har tänkt försöka föröka olika mossor jag med men inte från fön och sporer, kul att meka lite med något ju, nu har jag även lagt näckroslera i blöt i 2 burkar och ska så fröna så fort den sugit till sej vatten ordentligt:)
Mekandet förstår jag och “sterilkultur” är sådant riktiga nördar sysslar med.
Kollade upp klorin den är <5% så den borde gå till desinfektion av “mossplantor” räkna med visst svinn.
Du skall ju behandla så hårt att mossan precis klarar sig medan allt som fanns på den skall dö.
Tror att varje sort-planta behöver en anpassad behandling.
Alla som har skol-labmaterial har petriskålar mina är engångs i plast skall du odla mossa behöver du mycket större “burkar”.
Den går ju i “taket” på nån dag. BTW mina är från Lekolar.
Samma som på bilderna någon sorts engångsburkar med klart lock är mycket bättre.
Sedan kan du också välja om du skall köra emersed eller submersed.
Funderar på om jag skall sterilisera allt med uv när jag öppnar locken skulle haft ett dragfritt utrymme.
Har önskat mig en autoklav i julklapp…
Men första försöket kör jag nog light jag har massor av kapslar 30-50 av de flesta sorterna
så kör jag med en till tre nu har jag massor kvar.
Ok, skall odla emersed till terrarium men de flesta av våra mossor växer ju även så i naturen med, man kan ju använda javamossa men den blir ju så jäkla lång och tråkig, vill dola något som blir mera uppåtsträvande eller åtminstondet tjock:)
Skar i sönder en del av “mossfröerna” såg ut som frön från kärlväxter inuti.
Vit fet gegga = energilager till fröet.
Inte en enda verkade ha mogna sporer (fint mjöl) inuti (100tals-50miljoner) så för att separera
frön från sporkapslar har jag lagt ca 1/4 av varje påse på agarplattorna.
Kommer det hjärtblad så är det ingen mossa.
Mina instinkter säger att ca 3-6 sorter kan vara sporer (av sorter med stora sporer.)
Men iallafall så blev det 18 plattor med “fröer” på.
Pilligt och frustrerande det här, känner mig lurad på konfekten…
Men jag blev lite klokare efter letande i litteraturen det finns mossor som är tvåkönade också
så sporkapslar kan vara fertila även om man bara har en individ i odling.
Blev bara en 4W - 1m ramp ljuset räcker mer än väl. (14W nertrimmad, seriedioderna syns på bilden)
Nästa omgång maler jag ner kapslarna och försöker lösa upp sporer i destvatten.