Nagellack på snigelskal

Hej, har en snigel vars skal eroderar, ska vara okej att ta på nagellack? Känns ju som om det vore farligt för vattnet osv? :s Vad tror ni? Vill gärna göra nåt åt det (det är alltså gamla skador långsamt har blivit lite värre) så jag vet att det kan sluta sen

Sniglar har inte skal.
Snäckor har skal.

Och nej, jag hade nog inte valt nagellack, utan i så fall någon form av lim eller silikon.

Får väl börja kalla dom för elefantsnäckor då.

Mm, okej.

Dom är faktiskt snäckor och inte sniglar och skillnaden är just som Dynamitella skriver, snäckor har skal, sniglar har inget skal, elefantsnäcka låter betydligt bättre;)

Du behöver göra något mera än att försöka laga snäckans skador för det hjälper ju bara om du även ser till att den får det kalcium den behöver, så du bör se till att få upp Ph-halten och även höja Kh för annars fortsätter skalen att erodera på andra ställen ändå. Du har för låga värden i ditt kar helt enkelt så se till att fixa det först:)!!

Ja ja, jag har förstått det nu. :stuck_out_tongue:

Nej jag har bra värden i karet, vill definitivt inte ha högre pH än det jag har nu. Ligger på 7,5. Kh ligger också bra till, men de skador snäckan hade när den kom hit ser ändå ut att ha blivit värre. Så jag tror att det blir lite värre med tiden oavsett eftersom att de “blottade” ytorna inte är lika tuffa som den övriga delen av skalet. Det är alltså ingen mega-skillnad som har skett över natt utan under dom månader jag har haft snäckan.

Det är väl någon som har lagat snäckor här med silikon eller om det var snabblim och skalbitar, men skadorna kanske inte är så stora?

Nej precis, dom är små och ytliga bara att på några ställen börjar de se djupare ut och så. Därför jag tänkte att man kanske kunde “lacka” det på något sätt? Lim kan ju funka men silikon känns som att ta i

Jag tror nog du kan använda vanligt ofärgat nagellack om du låter det torka ordentligt, det kan inte vara skadligare än lim:)

Funderade på det, vill ju helst inte ha på något alls speciellt inte för tjock och nagellack är ju ganska behändigt att arbeta med då det är lättflytande, torkar fort och kommer med en pensel. Sen har jag sett att man gör så på amerikanska forum men litar inte alltid på amerikanare :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag skulle nog köra med nagellacket om jag skulle behöva fixa mindre frätskador:)

Då tror jag att jag gör det! :slight_smile: Såg precis att jag hade fått en liten ny snäcka också, kul! :smiley: Då borde dom väl trivas? :s

Dom trivs säker och kul med en bebbe:D!!
Jag räknade mina till 8 orange Elefantsnäckor i dag, 2 vuxna och 6 bebbar i olika storlekar:D!!
Har en svart bebis med den får gå med de orange tills jag får tag på några kompisar till den, eller tills den blir för stor och måste flyttas på grund av korsningsrisken:D!!