Multes Räkburkar "Rumsavdelaren"

En styck vit arbetsbänk Clas Olsson förstärkt med regel.
6st Kuber a 30l
2st Aqualighter LED 90cm
6st BOB filter med integrerad pump 170l/h

Införskaffade mig ett gäng med Kuber och tänkte dela av mitt vardagsrum med lite räkkuber. Efter att ha provat åtskilliga typer av pumpar och filter typ påhängsfilter etc så bestämde jag mig för BOB filtret med pump som var tysta nog att ha så nära soffan.

Uppstarten känns bra och belysningen är skarp här ska det gå lite olika räksorter och något eget projekt i ett eller två kar.

Vackert… blir en del sittande o titta till karen mycket… o det är ju bra.
Hoppas på uppföljning när det växt till sig.:thumbs:

Ser bra ut! Lycka till och God jul

Riktigt snyggt!

Lycka till med dina burkar:thumbs:

Sortering och inflyttning i ett par av karen.
Det har blivit en rejäl algpåväxt den senaste tiden så nu kändes tiden mogen.:stuck_out_tongue:

Perfekt start! :thumbs:

Snart dags att hälsa på hos dig Janne, när tid och löning finnes.
Finns ju ett par tomma kar till som väntar.

En av mina Tangerine Tigers har blivit allt mer röd med tiden. Ca 6-7 månaders ålder. Den bibehåller samma färg efter skalömsning. Är detta något som är vanligt bland dessa ?

Övriga syskon i gruppen.

En liten röd hälsning med sadel.

Riktigt snygg den sista bilden. :thumbs: Tar gärna bild på alla karen igen så man ser helheten.
Är du nöjd med ljuset?

Halloj. Va fina dom va. En fråga vart köpte du pumparna. :thumbs:

Hej ! Ja jag är mycket nöjd med ljuset.
i sällskapskuben har jag Sera´s LED.

Hej !
Tack. Pumparna, LED, Dennerle grus är inhandlat på Ebi shop.
Det finns en ny modell av pumpen med större filter på. Dom är tysta och lättservade. Jag föredrar annars eheims påhängsfilter eller ytterfilter men det skulle bli för mycket på baksidan. Har matbordet där, så ibland blir det att man glömmer maten o fastnar med blicken på räkorna :slight_smile:

Hej. Tack för svar. Hoppas dom får in nya pumpar snart. Skulle vilja ha en sådan i min räk burk. :thumbs:

Ett par som växt till sig. Ultra blå rili har jag just nu fått mina första kullar. Tog en bild på en av de ljusare individerna. Dom är riktigt fina :slight_smile:

Sen är jag väldigt förtjust i dom röda med såklart :slight_smile:

Liten uppdatering.

Behovet av fler akvarium infann sig ganska snart för fler sorter etc.
Möblerat om lite i hemmet och letar nu efter en liten lokal alternativt vinterbona ett förråd.
Så det blev 2st 112l i hyllan. Upgraderade pumparna till Aquael Turbo 1000. Det har växt på rejält och jag har fått gallra och göda en hel del. Räkorna förökar sig väldigt fort och det har blivit en bra grupp efter sortering.
Karen har varit igång i ca 3 månader och jag har klippt ner ca 3ggr, jag kör utan co2. Det var ganska tufft med alger under en tid men det har gett med sig. I akvariet “bild2” Sakura karet fick jag en fruktad trådalgspåväxt framförallt i mossan. Jag provade Protalon och för er som funderar på detta så för min del så fungerade det bra, inte en enda trådalg kvar efter att jag dratt loss allt efter behandlingen. Att påpeka är att ca 20% av mina små Posthorn dog och inga sandsnäckor. Jag följde anvisningarna noga och lät sen karet gå ytterligare 1 vecka innan jag rensade klart och gjorde vattenbyte. Räkorna klarade sig galant. I ett nanokar vet jag inte om jag hade vågat.

Det är lätt att få en massa ideer o vilja öka antalet kar…
Så är det med de flesta hobbies, man vill testa en massa olika…
Ser bra ut i karen, du har verkligen öga för design :thumbs:
Kul att du får fina yngel, mycket roligare då.
Tack för att du delar med dig