Letar med ljus och lykta efter mossbollar Även riccia, taiwan, java och Monosolenium tenerum (eller annan levermossa).
Om det gäller något annat än mossbollar, så måste priset vara smärtfritt.
Kan tänka mig byta mot
Doppvärmare, 20-50 liter, nyskick.
Posthorn, brunröda.
Äppelsnäckor, gula, 0.5 -0.8 cm.
Jag har 5 mossbollar som är lite större än en tia (jag har precis delat på några stora) som jag kan tänka mig att sälja. De växer snabbt, så de är uppe i “normal” storlek om några månader. PM:a med prisförslag om du är intresserad.
Jag har erfarenheten att mossbollar växer väldigt långsamt. De bollar jag har i mina kar ser nästan likadana ut i storlek som när jag köpte dem för 1,5 år sedan.
Tackar nej till första kommentaren, och håller med janne på den fronten.
Jag ville dessutom ha bollarna till att täcka ett scape med. Så de skulle behöva vara närmare 6-8 cm i diameter ändå för att fungera.
Jag fick en mossboll som var stor som en tennisboll i veckan, så just bollarna kan jag vänta med.
Då var det ju synd att jag slängde dem jag hade, men mina växte som ogräs och blev tillslut alldeles för stora, dom var något mindre än tennisbollar när jag slängde dem:o!!
Janne, jag började med två stora bollar som jag lät vara i ca två månader. De växte inte märkbart. Sedan klippte jag dem till mindre bitar, och på ca 4 månader fördubblade de sin storlek (de blev inte “långhåriga”)… Det kallar jag för att växa snabbt iallafall när det gäller just mossbollar.
Det verkar skilja en del på erfarenheterna när det gäller mossbollars tillväxt. Det kan säkert vara skillnad på hur mycket de växer beroeende på ljus, näring m.m