Jag har 2 mindre akvarium med räkor, i ett är det mörk botten och i det andra är det rätt så ljus botten. Jag har märkt att körsbärsräkor färgar mycket bättre mot mörk botten, de får en väldigt klarröd och intensiv färg jämfört mot om man har dem mot en ljus botten. På ljus botten så blir de antingen bleka eller så blir de mörkröda och “sotiga” i färgen.
Jag är nyfiken på om någon vet hur det är med blue pearl och blue tiger? Hur fungerar de på ljus botten? Jag har fått för mig att de flesta räkor färgar bäst mot mörk botten, eller? Någon som har koll på en räka som fungerar bra på ljus botten? Är främst intresserad av blue pearl och blue tiger men kom gärna med andra tips. I värsta fall får jag väl byta till mörk botten i båda annars.
Det finns olika erfarenheter av ljus botten till blå tiger. Hos mej fungerar det utmärkt att ha dom på sand, men jag har mkt växter och mörka partier i akvarierna. Kolla gärna i mitt bildgalleri. Hos några andra fungerar det inte att ha blå tiger på ljus botten, där tappar de färg.
Ok, tack för ditt svar. Det låter helt enkelt som att jag får testa, för jag är sugen på blå tiger så i värsta fall får jag väl se till att få akvariet mörkare om det inte skulle bli bra. Du har inte många så du vill sälja ett gäng? Annars får jag väl slänga ut en köpes annons.
De tappar inte färgen, problemet är att folk vill se dem så bra som möjligt därför väljer många mörk botten där räkan blir en konntrast mot det mörka, men tappar färg och blir blekare gör dom inte:D!!
Jo då det gör dem, i alla fall mina körsbär. Vissa stunder är de knappt röda från att vara väldigt röda i tjejens kar. Hos fiskar beror detta ofta på hur trygga de känner sig och vissa kan färga ut jättebra mot ljus botten medan de ser riktigt tråkiga ut mot mörk. Jag antar att detta även gäller räkor, men du har rätt i att de inte “tappar” färgen så till vida att de får tillbaka den om de får “rätt” botten igen eller som hos Saga en relativt mörk omgivning. Visst bidrar det att kontrasten mellan gruset och räkan blir större på mörkt underlag men det är inte hela förklaringen.
Edit: Inser nu efter att jag skrivit att du kanske menar just blå tiger Peckoltia? Menar du det? Fick för mig att du menade räkor i allmänhet först.
Sakura/ Körsbär: färgar bäst ut på mörk botten
Blue pearl: färgar ut betydligt bättre på mörk botten
Blå tiger: Färgar ut fint på både vit och mörk botten.
Ungefär vad ni andra skrivit tidigare
Som Saga skriver är det inte bara vad ögat ser utan de ändrar helt klart i färgen beroeende på bottenmaterial.