Ja så var det tydligen lek på gång igen mellan min Neolamprologus lelupi hanne och min Julidochromis dickfeldii hona de har lekt förut och jag fick en massa yngel efter dem, hannen har en könsbestämd lelupii hona i karet men han föredrar denna randiga dam av någon anledning:lol:!!
Dickfeldihonan har sett till att hon blivit ensam av sin sort då hon valde lelupii hannen, dom har hängt ihop länge nu:D!
Egentligen ska man ju inte korsa firrar men det gör ju ingenting när jag inte säljer av avkomman:)
Ja dom kan korsa sej ja, det finns fler udda par i tanganyikavärden
Dom har inte lekt ännu men det är på gång den gula hannen dansar för sin randiga tant och dom gräver frenetiskt och flyttar sand:lol:
Nej fotade aldrig dem men de var gula med lite fläckar och ränder
Nu skojar du allt eller? Fast det är ju inte 1 April än?
Skall väl inte gå att korsa dessa, då det är två helt skilda släkten, och dessutom få levande yngel av dom, måste vara en världs-sensation inom akvarievärlden!:thumbs:
Någon världssensation är det definitivt inte men det förtjänar helt klart att dokumenteras, det är inte helt vanligt bland tanganyikaciklider, förmodligen inte för att det är svårt om man verkligen försöker utan för att alla försöker att hålla sina stammar rena.
Det här att två olika arter inte ska kunna få levande (och fertil) avkomma stämmer inte. Det har varit en definition på en art men det är det inte längre. Som exempel så kan alla malawiciklider få levande avkomma oavsett släkte.
Håll oss gärna uppdaterade Peckolita, nyfiken på hur yngelvården går till i och med att de har rätt så olika yngelvård. Skönt att höra att det inte är något du tänker sprida vidare. :thumbs:
Som tanganyikanerd är jag ju nyfiken på resten av firrarna i ditt kar, bjud på bilder! Hade inte du Tropheus förut också?
Tack, mina Tropheus fick flytta det blev för mycket i karet med de 16 Bärnstensmoorina, det är lugnare nu och funkar bättre:)
Har mina äskade “abborrar” kvar Altolamprologus compressiceps “Kigoma” dom kan jag bara inte vara utan och Neolamprologus pulcher mitt lekpar, tyvärr har inte ynglen klarat sej mer än 2 st i olika kullar mina bärnstenar tog dom för mej hela tiden men nu ska det väl bli annorlunda antar jag:)
Jag bytte mina bärnstenar mot ett gäng Neolamprologus multifasciatus, men har bara 2 kvar och dom är båda hannar en leker grottlekare och den andra står vis snäckorna, funderar på hur jag ska introducera ett nytt gäng för de jag släppte mer var helt snurriga och stod lite över allt i stenhögen:?
Tack, mina Tropheus fick flytta det blev för mycket i karet med de 16 Bärnstensmoorina, det är lugnare nu och funkar bättre:)
Har mina äskade “abborrar” kvar Altolamprologus compressiceps “Kigoma” dom kan jag bara inte vara utan och Neolamprologus pulcher mitt lekpar, tyvärr har inte ynglen klarat sej mer än 2 st i olika kullar mina bärnstenar tog dom för mej hela tiden men nu ska det väl bli annorlunda antar jag:)
Jag bytte mina bärnstenar mot ett gäng Neolamprologus multifasciatus, men har bara 2 kvar och dom är båda hannar en leker grottlekare och den andra står vis snäckorna, funderar på hur jag ska introducera ett nytt gäng för de jag släppte mer var helt snurriga och stod lite över allt i stenhögen:?
Fina firrar!
Neolamprologus pulcher kommer du nog få mycket av nu, de brukar ta över förr eller senare men N.leleupi brukar vara bra på att käka yngel och Altolamprologusen lär hjälpa till också så det kan säkert blir bra. Ett intressant akvarium kommer det i alla fall att bli.
Hmm, hur menar du förvirrade? Struntade de i snäckorna och höll sig vid stenröset istället? Hur dog dem? N.multifasciatus brukar hitta snäckorna rätt fort sen brukar det inte vara några konstigheter. Kan tänka mig att det tar lite längre tid om de går utan snäckor i affären i och för sig. Hur ligger snäckorna, är det andra fiskar som stör dem där?
Tack ja dom är fina, N. pulcher är rätt aggressiva mot de andra när de har yngel nåde den som kommer för nära, dottern hjälper till att vakta men din lilla sonen får inte vara med verkar det som nu längre:)
Om en del yngel blir uppätna så gör ju det inget det är ju naturens gång:)
Mina multisar stod inne i stenröset och vågade sej inte fram de som var där inne svalt ihjäl helt enkelt, jag såg skymten av dem ibland och de blev bara magrare och magrare, de 2 som mår bra är 2 hannar, den ena har alla snäckorna och den andra står under en sten i kanten på stenröset.
Jag får väl köpa några nya multisar och introducera dem i snäckorna först innan jag släpper ut dem i tangakaret det borde väl gå?
En multishona hoppade ner i ytavskummaren där hittade jag henne död:(
Det är inga av de större cikliderna som bryr sej om de 2 kvarvarande multisarna nu så det borde gå bättre med ett gäng nya:)