Har nu fångat ut en 1cm stor planarier för att testas på, för att se hur lång tid det kan ta innan dom dör, då jag har starta om mitt kar med ny soil så ville jag lägga alla växter i eradica lösning innan jag stoppar ner all i karet igen…
har nu haft den planarien jag fångade upp i en litet glas rör med ca 5 ml vatten och rätt mkt eradica i, verkar svår upplöst…haft den där nu i ca 6 timmar, trodde att en sån koncentrerad dos skulle ta död på den direkt…men den kryper runt än där i glaset:(…har nu lagt eradica i hinken med alla växter med…svår att lösa upp så det ligger som en liten hinnan i hinken men försöker röra det lite då o då för att det ska komma runt…
hur länge tror ni att jag bör ha växterna i det? ska jag kanske köra en omgång med kolsyrat vatten i där med sen…vill verkligen inte få tillbaka planarierna i karet nu när jag har nystartat det…det måste ha varit dom som har ätit upp alla mina postis bebisar med…har sett massa ägg och kläckta sniglar …men inga som har blivit större…
tacksam för hjälp
Mvh Micke
Vet inte vad Eradica är men har du EC hemma så kan du ju ge växterna en stor överdos. Avsluta med ett rejält nitrat bad. (misstänker du har PMDD hemma?)
Ja gör i stort sätt allt du kan komma på för att få bort allt från växterna innan du stoppar ner dom i karet igen.
Lycka till! 
Eradica är svårlöst och ligger på ytan den fungerar men den måste vara i längre än 6 timmar, den är inte skadlig för växterna och inte heller för snäckorna så låt växterna ligga tills i morgon kväll.
Du kan också lägga växterna i ett saltbad efteråt det tycker inte planarierna om men snäckorna har jag inte märkt att dom skulle dö av det, brukar saltbada nya växter för att försäkra mej om att inte få in planarier:)
ja jag ska göra allt innan växterna går igen:) blir saltbad och nitritbad och kolsyrabad innan dom åker i:) vill verkligne inte ha i dom igen nu när man har startat om. ja det är väldigt svår lösligt…men trodde verkligen att en planaria skulle dö i skålen när jag gjorde så koncetrerat…
men den kryper omkring än…förstår inte riktigt…gå se om den rör på sig imorn… svåra parasiter dom där…
Lite off-topic, men kolsyrat vatten? Är det vanligt kolsyrat vatten (typ köpt mineralvatten/kolsyrepatroner för hemmabruk)?
Hur koncentrerat med kolsyra ska det vara och hur länge?
hur salt rekommendera ni i ett saltbad mot planarier o hur länge bör det ligga i det? likadnat med kolsyrat vatten hur länge bör det ligga?
Ja jag har läst att man kan ha kolsyrat vatten. vanligt mineralvatten har jag uppfattat det som ska funka:).då planarier inte klara av det låga ph:t…men vet dock inte hur länge det bör ligga…
Du kan också använda fiskar som käkar upp planarierna som tex kampfisk, guramier eller dvärg ciklider som paletter osv.
Thaifighter
Det ska vara så det smakar som saltvatten och växterna kan ligga där i ett dygn, planarierna drar ihop sej och stryker med:)
Kolsyrat vatten får du nog ha outspädd och så mycket så att växterna är täckta, låt dem ligga kvar tills du ser att planarierna är döda:)