Mitt 34L Nano med räkor och snäckor

Mitt första akvarium, drömt om ett länge och efter att ha upptäckt nanokaren inhandlades och planerades mitt Fluval Flex 34L för räkor redan från början med ProScape Shrimps Soil som bas, en knippe Redmoorrötter som sågats i flera bitar och buntats samman till ett tätt rotsystem, en dragon rock sten, en massa mossa, lite olika växer, lite gräs var det sista som planterades (Eleocharis parvula), i kanterna syns lite guppygräs (Najas guadalupensis).

Karet har varit igång i sex veckor nu och växterna tog sig fort, satte nya blad och mossan trivs. Vattenvärdena har varit bra sedan start och verkar stabila. Soilen skulle ha 6st 50%-iga vattenbyten de två första veckorna enligt påsen innan den var ursköljd, så det var mycket hinkande i början! Köpte sedan 4st endlers guppy och lite snäckor, ett par elefanter, en Red Racer och en Military Helmet som fått dra igång karet.

När guppysarna skulle köpas fick jag inte köpa enbart hanar för biträdet i zooaffären, så hon gav mig en färglad hane och tre trista grå honor. Efter en vecka hade jag nog tjugo yngel! Läste sedan att dessa guppys kallas akvarievärdens kaniner! Hmm några nitar ska man gå på som nybörjare. Googlade runt lite och fann flera forum och akvarieägare som intygade att ett gäng hanar visst kunde gå ensamma i ett kar, så honorna byttes raskt mot två andra Endlers guppyhanar, allt verkar frid och fröjd än så länge.

Lärdom nr 2, går inte jaga fisk med håv i ett litet igenvuxet akvarium! Taktikbyte och en fiskfälla tillverkades av en halvliters Colaflaska - tolv timmar senare hade jag tio yngel och fyra vuxna Endlers i den!
Kommer tänka efter noga innan jag släpper i något nytt igen!

Funderade under tiden på vilka räkor jag ville ha, läste massa på redbee och andra sidor på nätet, körsbärsräkor skulle ju vara nybörjarvänliga men när jag upptäckte de randiga Crystal Red/Black var jag såld!
Så efter en månad köptes 5st Crystal Red räkor från lokala zooaffären som fick pröva klimatet, de verkade trivas och var aktiva så jag letade vidare efter någon odlare på nätet, hittade en som förra veckan skickade mig tolv Crystal Reds till.

Dessa verkade vara hungriga efter transporten och var efter inkoppning strax överallt och mumsade mossa, eklöv och alkottar.

Upptäckte vid jämförelse att de från zooaffären var bra mycket blekare än de “odlade”. Vid närmre granskning ser man att fälten av rött och vitt på de från affären mest är uppbyggda av enstaka prickar, de andra är nästan heltäckande i fälten!

Snäcksällskapet;

Fastnade direkt för de små elefantsnäckorna, mycket vackra som helgula djur i mörka skal, vill även ha flera Red Racers med “bilspår” på skalet, men köpte den sista de hade, väntar på att de ska få en ny leverans!

Ser mycket trevligt ut :slight_smile:

Skickat från min G8141 via Tapatalk