mini bee:arnas blivande mossväggar Workshop

Barnen har Sportlov :stuck_out_tongue: och vi tänkte göra mossväggar hos Saga09.

Blomman , MrX och Lukas02

Inser att vi saknar mossa…och tips.

Jag har nyligen köpt Pearlmoss…hur mycke kan man dela den? Växer ju långsamt.

Trixet är att jag behöver mossa (och konkreta tips) NU.

så Vem har mossväggs mossa att sälja? tex Christmasmoss, weepingmoss eller annan lämplig

Jag köpte Pearlmoss på Tradera, men den tynade tillslut bort:(, den verkar vara extremt svår att få att trivas i alla fall hos mej:(!!

Vanlig Javamossa är nog den som är lättast att få tag i skulle jag tro, fast Christmasmoss växer ju mycket snyggare:D!!

JAG gjorde en mossvägg igår :stuck_out_tongue:

Kul!:thumbs:
Berätta.
Vad var svårt?
Vad gick bra?
Har du några bilder?

hur stor mossvägg ska du göra. jag gjorde en för något år sen av java mossa. det gick åt 5 dl till en vägg som va 30 x 30 cm. jag körde mossan i mixern och la gröten mellan väldigt finmaskigt nät. det tog väl en 2 månader innan den blev tät och fin.

Körde du den i mixern? Den varianten har jag inte hört talas om tidigare.

Vi tänkte att barnen får göra varsin bit som de sen får ha i sina respektive akvarium. Hur stora de blir beror på hur mkt mossa vi får tag på men 30*30 cm räcker ju till att täcka en kortvägg i akvariet.

Ni får ladda upp bilder från barnens mossväggstillverkning sen så man får se hur resultatet blev:D:D:D!!!

finns nog många sätt. jag brukar mixa flera olika mossor och kleta gröten på stenar och rötter som får växa emerst tills mossan tar sig. funkar kanon för mig iaf.

Jag måste lära mej hur man odlar emerst. Har vi någon tråd om det?

Här :slight_smile:

2 myggnät som jag band ihop med fiskelina, med mycket java i :slight_smile:

Allt gick bra, har gjort det innan :slight_smile:

Jag satte upp den med en sugpropp, sen fick jag den att sitta fast med bara det :slight_smile:

Lite jobbigt att knyta med fiskelinan på 15 ställen, men resten var lätt :wink:

du får starta en. jag odlar flera olika akvarieväxter emerst. det är kul att testa vilka som klarar det. sen är det väldigt bra att odla fram mossor emerst för man slipper alger.

kolla här på en liten hc odling http://www.aquascapingworld.com/forum/aquatic-plants/3404-hc-cuba-emersed-cultures.html