Mina rosa äppelsnäckor! :)

Gamla samt nya ungar som håller på att växa upp. :slight_smile:

Åh vad avundsjuk jag blir! Alla mina (200) snäckor dog när jag flyttade för några år sen… När jag sedan ville börja om så hade den där lagen trätt i kraft så jag får inga snäckor igen… :frowning: Men dina är jättevackra!

Det kryllar av dem! :smiley:
Mysigt :slight_smile: De är så roliga - kan titta i timmar på alla mina :slight_smile:

Dom är roliga att studera och när hannarna är trånsjuka så syns det lång väg med :slight_smile:

Åh, så tråkigt! Jag hade fler färger förut också men har bara rosa kvar nu och när jag ville skaffa fler så hade också den där dumma lagen trätt i kraft! Men du kan ju skaffa privat genom akvarister! :wink:

Fast sådär får du inte säga -
man får varken sälja, köpa, ge bort, ta emot eller över huvud taget förflytta äpplen från ett hem till ett annat enligt lagen, endast äga de man hade innan lagen trädde i kraft.
Så du får inte uppmana folk på öppet forum att bryta mot den :wink:

Det där är ju lite löjligt, jag kan inte begripa varför det skulle vara farligt att ha äppelsnäckor som akviaredjur och EU kommer med en del dumma beslut som att de försöker förbjuda försäljning av grönsaksfröer som inte är registrerade på EUs sortlista, något som gamla sorter inte brukar vara (och knappast kommer att vara heller pga av hur reglerna ser ut) vilket då om EU får bestämma så betyder det att försäljningen ska försvinna av t ex gamla fina intressanta sorter av grönsaker osv något som hobbyodlarna och entusiaster med små nätbutiker osv inte alls ställer upp på.

Jadu :slight_smile: Det finns ju en hel del anledningar till att inte vilja vara med i EU…
Lagen är löjlig ja, eftersom Äppelsnäckor som överlever i naturen är tämligen otroligt vad gäller våra nordiska länder men det är ju som det är - lagen finns. Jag är inte rigid vad gäller saken men ville upplysa dig om att du inte får säga sådär enligt forumets regler och inte heller uppmana folk att bryta mot en lag… :slight_smile:

Jaha ok, jag visste inte att det var så känsligt, bara att de får säljas längre enligt den lagen.