Mina räkor tappar färgintensitet!

Borde ha varit infusorier, gjorde ett större vattenbyte i förrgår, och har blivit bättre sikt i karet.

Förstår inte hur de kan vara obalans, jag sköter mina vattenbyten och så.

Gör du ett vattenbyte och har infusorier i karet blir det ofta lite bättre just efter bytet, men efter ett kort tag brukar det vita bli ännu mer markant. Det bästa mot infusorier är ett UV-filter, eller att prova total mörkläggning i 3 dygn, och då ska det vara total mörkläggning. Se till att du har bra syresättning på karet under tiden:)!
Ingen matning samt ett duktigt stort vattenbyte efter dessa dagar är inte fel, för dessa döda infusorier belastar karet en hel del.

Du har inte ny sand, lerkulor som gödning, eller liknande i karet?

Den sämre färgsättningen på dina crystals tror jag beror på för lågt ph…
Har själv haft erfarenhet att om man håller dem på lägre än 6.5 i ph så försvinner mycket av den vita färgen.
troligtvis eftersom med ett lägre PH så sänker du även din KH.
Lycka till!!

Ja jag har bara gjort ett stort vattenbyte, det blev ju såklart mycket bättre men inte helt 100.

Okej, tack så mycket för tipsen :slight_smile: ska testa de grejer du sa om det blir värre igen!

Ja pH:t har varit ganska lågt, iallafall när jag gjorde test på vattnet, då låg det på typ 5.5, inte så bra antar jag. Men jag gjorde ju som sagt ett större vattenbyte, och nu efter någon dag så är pHt på 6.5-7

Nu har räkorna börjat få allt mer och mer intensitet i färgen, efter ett stort vattenbyte som jag gjorde i förra veckan så steg pH:t till normala nivåer.

Jag tror pH var boven, innan jag bytte var pH runt 5.5-6.0, lite lågt, och nu ligger pH på runt 6.5-7.0 och räkorna har fått mer färg och många transparanta partier är borta. Alla räkor ser mycket bättre ut nu :slight_smile:

Så tack för hjälpen de som kommit med tips! Hoppas fler kan ha nytta av denna tråd

Jag har funderat lite och kommit på en sak.

Jag har väldigt sällan sett att mina räkor ömsat sina skal, bara några små delar här och där, knappt det. Därav sin dåliga färg? ska inte räkor ömsa skal lite då och då? tycker att jag aldrig sett någon göra de.

Gjorde ett ganska stort vatten byte på en 70-80%, lite dumt, tänkte kolla om det grumliga skulle försvinna lite, lite bättre blev det men inte så mycket. Efter det har jag fått en del räkor som mist sina liv…

funderade om jag hade för mycket soil i när jag starta karet, jag mätte aldrig upp exakt hur mycket jag skulle ha i, så jag har tagit bort en del soil. Det kanske har blivit för lågt pH i vattnet och därför har inte räkorna ömsat sina skal? och i sin tur inte fått bra färg?

HJÄLP!

Ja det är en del tokigheter du gjort i karet. Att höja pht så snabbt är inte bra alls. Att byta så mycket som 70-80% av vattnet kan vara en ren dödsfälla för dem. Det bästa du kan göra är att flytta dem till ett annat kar i mindre storlek och sedan starta om ditt ordinarie kar. Jag har nystartat åtminstone 30 kar med soil och bara vid 2 tillfällen har pht dykt till 5,5 eller lägre, ett fåtal räkor reagerar med att de simmar som om de vore “fulla”, typ simmar upp och ner eller rakt in i glaset.

När det här inträffat har jag bytt max 10 % och fyllt upp med kranvatten på 8,2. Pht sticker upp direkt till 6,0-6,2 och räkorna blir inom en halvtimme “normala” igen.

Jag tror inte du haft för mycket soil i karet, Japanerna kör med ca 10-15 cm tjockt lager soil i sina kar. :slight_smile:
Ang skalömsningen har det inget med färgerna att göra, skalet är transparant och käkas upp inom någon timme av sniglar eller de andra räkorna. Jag har aldrig upplevt att mina räkor skulle ha problem med skalömsningen vid ph runt 6,0

Inte riktigt smart av mig att göra sådär med vattenbytet. 3-4 räkor har nog gått åt tror jag som jag har sett, och några små.

pht har varit längre tidunder 6.0, runt 5.5-5.0 tillochmed när jag mätt.

Men främsta orsaken till att jag bytte så mycket vatten var att försöka lista ut vad det är som gör att det blir lite disigt i karet. Jag försöker hålla glasen rena osv. har ett precis likadant kar bredvid med samma lampa, pumpar osv som varit igång i några veckor nu och vattnet där i är helt klart och fint.

INFUSORIER!!!

Allt disigt vatten är faktiskt inte infusorier, det kan faktiskt som jag sagt i ett annat inlägg lika gärna vara början till svävalger, det ser lika dant ut, jag har hafts svävalger så jag vet att det ser ut som om man har infusorier i första stadiet, bara det att det disiga går över till grönt, så allt är inte alltid infusorier Clas:)

men vad är infusorier låter nämligen som något jag kan ha i mina men hittar inte vad det är
Jag får det även disigt efter matning i det stora karet inte hos de få räkor som lever men verkar inte som om jag kan ha CR för de dör alltid medans mina amano räkor trivs och alla andra invånare i karen.

Men som sagt var detta med infusorier låter som en möjlig förklarning. Vad är det och vad för uv lampa o filter?

Har iallafall blivit lite mindre disigt sen jag gjorde det stora och dummaste vattenbyte av mig.

Men jag kanske borde ta en bild, båda mina aquael shrimp set står bredvid varandra så ni kan se skillnaden direkt

Nu ser det mycket bättre ut i karet.

Det jag har gjort är att jag tog ur en hel del shrimp soil, inte allt. Sen hade jag i ett lager ny shrimp soil. Tog ur ungefär hälften av den soil som var i och hade i ungefär lika mycket ny soil tillbaka.

Och så har jag även låtit karet varit mörklagt i några dygn med diffusorn igång så det blir mycket syre i vattnet. Från igår så har jag kört med lyset tänt.

Och när jag står och kollar på båda karen som är bredvid varandra så är vattnet i princip lika klart i båda karen, förut kunde man se STOR skillnad, det var hur disigt som helst i ena men hur klart som helst i det andra. Och räkorna har fått finare och finare färger :slight_smile: Känns lite bättre nu!

Har ni några slutsatser och funderingar på det här? om ni kommit fram till vad det var för fel, för nu har jag skrivit vad jag gjort åt problemet, återstår att se om problemet kommer tillbaka eller inte.

Min åsikt:
varken mjölkvatten (infusorier) eller grönsoppa/algsoppa (svävalger) är egentligen farliga i sig, men brukar tyda på obalans i vattnet. Ofta handlar det om för näringsrikt vatten som då blir syrefattigt (farligt) och även att ditt vatten blev så surt (5,5 är mycket surt) tyder på obalans.

När vi räk-idioter använder mindre kar i större utsträckning så kräver det betydligt noggrannare skötsel än större kar, där en större vattenvolym är mindre känslig. Vattenbyte 1-2 ggr per vecka kan krävas, men då på kanske bara 10% varje gång! Att soilen skulle göra vattnet så surt har jag nog aldrig hört om, inte i sig självt.
Sen är det så att vi är bra på att övermata…

Både infusorier och svävalger är naturligt, och vårt kranvatten är inte sterilt. Får de chansen…