Jag tycker att mina räkor börjar se lite mer och mer bleka ut i färgerna, Jag har crystals, har räkor med gradering S+ till SS.
När jag köpte räkorna så var alla jättefina i färgerna och knappt nå transparanta partier alls. Men nu tycker jag det “vita” färgen på räkorna är lite sämre på dom som var starkt vita förut. Nu har de flesta massa små fläckar som är transparanta.
Vissa räkor har bra färg men andra har det inte. Konstigt för nästan alla räkor hade jättebra och fin färg från början, och då var dom lite mindre. Dom vuxna räkorna har mycket sämre färgintensitet i det vita, de mindre räkorna har okej intensitet i färgen.
Jag använder Easy Life FFM, Mosura mineral plus och Mosura old sea mud powder vid vattenbyte.
Har det hela något att göra med skalömsningen? att färg försvinner när jag ömsar skal.
Jag har alla räkor i 2 st aquael shrimp set, vet inte vad det är för lyse på dom. Men jag har alltid haft dessa räkor i dom här karen, i början hade dom fin färg, men på senare tid så blir de mer och mer transparanta partier, inte stora, men små prickar på det vita
Ja nu gäller det nu de räkor jag köpte från dig Janne. Så dom är ju inte så jättegamla ändå.
Jag matar med Ebita breed quattro II, lite ebi gold sadako ibland, Mosura Specialty CRS Food, evolve och så matar jag microfloran med vanlig spirulinapulver ibland. Jag matar inte varje dag heller, och så varierar jag en del i matningen.
pH kan nog vara lite lågt i det kar som varit igång längst, sist jag mätte så låg det på runt 6.0, kanske är det de som är orsaken? Jag har något mandelblad i och 2 st ekblad, är ekblad boven?
Räkorna trivs jättebra annars, mycket räklingar föds fram osv. Det verkar som om dom trivs.
Men jag undrar över en sak, i det kar som varit igång längst så är vattnet ganska grumligt på nå vis, som en dimma i vattnet kan man säga, jag gjorde vattenbyte idag av och hade i Easylife FFM, ändå är det fortfarande ganska disigt, och det har varit så en längre tid. gjorde vattenbyte i ett likadant kar som står bredvid, där blev vattnet klart och fint ganska snabbt.
När man kollar på andra bilder här på forumet så är många kar klara och fina, men i mitt är det som en slags vit dimma i vattnet eller vad man ska säga.
Har du i för mycket Easy life FFM , blir det vit-dimmigt…
Har dock ALDRIG :oops: hänt för mig :lol: hmmmmm
Ta lite mindre i nästa gång, kanske det blir bättre
mvh Pia
Jag har i ungefär så mycket som ska i vid varje vattenbyte. Det är ju dimmigt i början, men det försvinner ju efter någon timme. I ena karet blev vattnet klart och fint efter någon timme, men det andra karet är dimmigt ändå efter flera timmar.
Var väl det jag tänkte. Då kanske det kan vara ekbladen som gjort så att jag fått fram infosurier? annars vet jag inte vad som kan ha orsakat det. Annars har jag en red moor rot och en del mossa på den, och nå mandelblad i karet, nå mer är det inte.
får helt enkelt göra något större vattenbyte eller något
Då är det INTE infusioner, då skulle det vara dimmigt jämt. Är det bara dimmigt en stund efter vattenbyten så beror det förmodligen på att du tillsätter vattenberedningsmedel. Jag har i princip ingen erfarenhet av dem men på happy life så står det att det kan bli dimmigt efter man hällt i det och ju snabbare det försvinner desto renare är vattnet.
Muckas: Infusioner är små små djur som kan bildas i akvariet (mängden gör att vattnet ser disigt ut, ungefär som någon hällt i lite mjölk), det är vanligast i ett nystartat kar och beror ofta på att man matat för mycket. Just infusionerna i sig är inte farliga men det visar på en obalans i akvariet.