Mina gula räkor förökar sig inte längre

För ca ett halvår sedan köpte jag ett tio-tal gula räkor. De började föröka sig snabbt och de verkade trivas. Men från ett par månader sedan så har de inte förökat sig alls. Jag börjar bli lite orolig för det. Jag urvals odlar lite också så jag tar ur de blekaste räkorna från akvariet och lägger dem i yngelboxar som jag har inrett lite. Kan det va så att jag har tagit ut hanarna? jag provade också att släppa i några lite blekare räkor i det stora akvariet igen men det hjälpte inte. Varför har de slutat föröka sig? Kan jag göra något åt det? Någon som vet något?

Det måste vara något som är galet i dina kar tycker du ska kolla upp alla värden, du har ju problem med fiskarna med, när gjorde du rent botten?, det måste göras då och då då det kan bli för skitigt helt enkelt.

Okej, ska ta och kolla upp det. Jag tror att det kan va så att jag har bytt vatten lite för sällan så att deras fenor har blivit trasiga. Jag gjorde rent gruset när jag bytte gruset sist. Det var någon gång i november, december om jag minns rätt.

Vad är det för grus du har i karet nu och vad hade du innan?

Jag slammsuger botten vid vattenbytena använder en petflaska med avskuren botten som jag trär på en trädgårdsslang, fungerar kanon, jag hade en Sera slammsug förut men den gick sönder men det gjorde ju inget för petflaskan är bättre:D

Jag har svart ganska finkornigt grus. Fast de verkar ha gillat det också för när jag började med det så förökade de sig ännu mer och var pigga. Jag har aldrig slamsugit gruset förut. Så jag vet inte riktigt hur det funkar… Men jag har sandsnäckor som verkar vara väldigt effektiva! :slight_smile:

Det beror på om det är färgat svart grus eller naturellt för det färgade gruset är giftigt för räkor även om fiskarna klarar det, vad hade du innan för grus?

Tror inte att det är färgat. Och det har inte dött några räkor vad jag ser. Jag vet i te vad det heter men det va små slipade stenar typ. :slight_smile:

Ok, men man ska passa sej för allt som glittrar:)

jsut det där med färgad sand kan vara en riktig bov,
Jag köpte ett gäng CR en gång i butik samtidigt som jag köpte en färgad sand som jag tyckte var jättefin, helt ovetandes om hur farligt det var köpte jag allt tillsammans, tog inte många dagar för alla räkor att dö, när jag då gick tillbaka till butiken så skrattade gubben och sa nått i stil med “Visste du inte det, räkorna tål inte den sortens grus” :scratch: