Mina Gröna Neon Tetror, Ny Video!

Hej!

Hittade idag efter en tids letande äntligen en affär som sålde Grön eller Falsk Neon Tetra som den också kallas,
Paracheirodon simulans, så jag köpte ett litet stimm på 20 st som jag släppte ner i mitt ena 30 L nano kar.
Kunde inte låta bli utan var tvungen att filma en liten video några timmar efter att dom släppts i medans dom fortfarande håller sej i ett stimm, den röda färgen syns inte men den kommer nog fram när dom har acklimatiserat sej färdigt i sin nya miljö.

Thaifighter

//youtu.be/Oae44hZrhjo

Nej nej nej visa inget sånt…
Jag blir ju så sugen…
Har haft både Kardinal o Svart, men har bytt bort dem mot Birgittae/ moskitorasborras…
Fin film… ja, fisk o kar är oxå fint…
Mvh Pia

wow vilka fina fiskar du hade!! hur får du dom att få så fina färger ?

Superduperfint :smiley:

Faktum är att jag köpte dom igår, och filmade dom ett par timmar efter att jag släppt i dom i karet, så dom är inte riktigt utfärgade på filmen!
Dom får lite mer rött undertill, ungefär somn en svagt färgad ung Kardinal Tetra.
Dom passar bra i nano kar då dom bara blir ca 2 cm.

Thaifighter

Jättefina tetror, men jag skulle nog vilja ha dem så här för annars ser man knappt någon på vanlig neontetra och den gröna:thumbs:

Här är 2 bilder jag nyss tog där man ser lite svagt rött under vissa individer.
Största skillnaden på dom 3 snarlika neon arterna är det blå bandet som sträcker sej längs hela fisken från nos till stjärtroten på P. simulans,
medans den är kortare på Neon Tetran som även har en svagare blå lyster, och Kardinal Tetran har ju betydligt mer och starkare rött under hela buken.
Sen blir den Gröna Neon Tetran mindre än dom andra på ca max 2 cm.

Thaifighter

Aha, då får jag börja leta efter dessa men de är väl inte så lätta att få tag i antar jag:D?

Dom finns ibland i affärerna, men inte så vanliga.
Köpte mina hos Ängelholms Zoologiska (Ormar & sånt), och han hade beställt dom från Glaser i Tyskland.
Jag har även sett dom hos Zoo Arken i Helsingborg när dom just hade öppnat affären, dom hade då kampanjpris på dom för 10 kr styck, dock tog dom snabbt slut så jag hann inte köpa några då!:expressionless:
Jag köpte mina i Ängelholm igår, kostade 199 kr för 10 st, lite dyrare men ändå billigt!:thumbs:

Thaifighter

Bra film ,snygga fiskar , såg några räkor i bakgrunden ,blå tiger kanske ? :thumbs::thumbs::thumbs:

Kollade på Akvarieteknik om dom hade hemma men det hade dom inte och tur är det för just nu är kassan skral:)

Tack för kommentaren!:smiley:

Räkorna som du skymtar ibland är Svarta och Röda Sakuror.

Thaifighter