Mina äpplen!

Slänger in några bilder på mitt hyfsat nystartade akvarium. Fyra rosa äppelsnäckor bor i det, jag är frälst och dammsuger Blocket i jakt på ett till kar… :thumbs:

Håller på att renovera vardagsrummet, så just nu bor de på köksbänken. Är lite i valet och kvalet om de ska få stå kvar där, det är faktiskt ganska trevligt att ha något att kika på när man lagar mat och diskar…

De käkar mestadels broccoli. Har provat salladsblad och zucchini också, men broccolin är mest poppis!

Minstingen i gänget, den största skymtar till vänster i bild.

Inte världens bästa bilder, skitigt glas och billig kamera är inte den bästa kombon. :wink:

Oj, vad stora de har blivit! :smiley:

Jag tycker det ser jättefint ut faktiskt och jag tycker allt att det kan stå där det står, det är som du säjer kul att ha något att titta på i köket :smiley: !!!

Ja, de växer som tusan!

Tyvärr tror jag att minsta lilla snäckan strukit med, är inte säker, har inte vågat plocka upp den. Den ramlade ner från en flytväxt imorse när jag skulle byta vatten, och låg med kroppen ute så att säga ett bra tag, helt stilla. När jag tittade efter ett par timmar flöt den runt, och gör så fortfarande. :frowning: Pojkvännen får kika imorgon, jag vågar inte.

Aj då vad tråkigt :? Men de brukar ju vara rätt så tåliga de små rackarna!
Pojkvänner är bra att ha till många saker! :wink:

Ja, de brukar trilla ner från både det ena och det andra titt som tätt, men den här gången verkar snäckan ha landat illa… Jaja, får se hur den verkar imorgon, den kanske har återuppstått då.

Dom brukar ju oftast bara släppa taget och falla ner när dom vill ner, min hona som parade sej nu i kväll kände lukten av gröna ärtor, hon satt i hop med hannen när hon släppte och de satt längst upp på glaset 50 cm upp. Det hände inget mer än att det rasslade till i gruset, det blir ju tyngre med en hanne som ryggsäck, han ville då inte sluta med det han höll på med :lol: :lol: :lol: !!!

nej i akvariet brukar de inte skada sig speciellt mycket! Däremot har min störta Jätteäppelsnäcka fiåttför sig att rymma när jag glömt matningsluckan öppen. Hon trillade 1,5 meter ner på golvet. jag hittade henne vid tv:n, 3 meter från akvariet när jag kom hem. Men hon klarade sig lite omskakad och med en spricka i skalet, som knappt syns nu! :smiley:

Ja dom är rätt tåliga, så att dom rammlar ner från växterna och så kan inte skada dem, det är nog något annat som fattas den lille :frowning: !!

Lukta på den. Luktar den “uuuuuuuuuuuuurk!” är den död. Stanken från döda äppelsnäckor är nog fasiken den värsta odören jag upplevt, någonsin!

Fina snäckor + kar! :thumbs:

Den har återuppstått!! :smiley:

Imorse när jag kom upp så levde den igen, klättrar och käkar precis som vanligt!

Han kanske bara vilade…han kanske hade stukat nåt…antenn eller så…

Skönt att du slapp känna UUUUUUUUURRRRKKKKK lukten…

Vad roligt att sen kvicknade till igen :smiley: !!! Undrar vad som hände igentlugen med den minsta, varför den mådde dåligt :? !!!

Vad bra! :smiley: Den kanske bara hade ont i huvudet :wink:

Ja, kanske det! :lol:

Har en ny fundering kring mitt kar. Jag har haft igång det i typ sex veckor, snäckorna har jag haft i knappt en månad. Har bytt ut typ en tredjedel av vattnet någon gång i veckan, tillsätter då och lite vattengrejs som skulle vara bra enligt djuraffären.

För ett par dagar sedan så började botten att se väldigt dassig ut, har Engelsk sjösten av mediumstorlek. Stenarna började liksom få svart beläggning, som slam över stor del av botten. Från ingenting till jättemycket på bara ett par dagar.

Matar jag för mycket? Finns det för mycket näring i karet? För varmt? Eller “ska” det bli så? Har ingen slamsug (eller vad det nu kallas) men får kanske införskaffa en sådan.

Jag har en del flytväxter, tror att de kallas för musselblad eller något i den stilen. De förökar sig helt grymt, slänger massor av plantor varje vecka. Därav mina funderingar på om det kan vara för mycket näring i vattnet.

Skaffa en slamsug bums!! Man kan inte leva utan slamsugen i princip :lol: Särkilt äppelsnäckor kan skita ganska mycket när de får mycket mat, så det kan vara bra att “dammsuga” botten :smiley:

Hur mycket matar du och hur ofta? :slight_smile:

Och flytväxter går bra att sälja, här eller typ blocket/tradera eller liknande.
Finns ofta inte nått jätte utbud med flytväxter i affärerna , så brukar gå åt.
Drar inte in mycket pengar kanske, men många bäckar små så har du till ett kar till=)

Den var bra J.milton :lol: :lol: !!!

Hur packar man musselblommor för frakt? Jag har köpt rätt mycket växter på nätet men de har liksom avlång form. Musselblommorna verkar mer ömtåliga…
Jag skulle gärna vilja köpa några. Får väl sätta in en annons…

Jag packar de i en påse utan vatten, bara de är fuktiga går det bra! :smiley:
Jag har musselblommor om du är intresserad, i alla storlekar! Skicka ett PM bara! :smiley: