äntligen har jag fått hem mina alltime-high-favoriter bland snäckor. Clithon corona sp. yellow/black stripes. Till de som inte ha hört (läst) mitt tjat om denna fantastiska snäcka tidigare - på zoopet. Lite info.
Clithons är små algätande snäckor som är ganska runda i formen och har små “piggar eller antenner” på skalen. De finns i flera olika färger såsom grön, brun, svart men även guld/gul och gul/svart randiga. De blir inte så stora som t.ex. äppelsnäckor och därmed ideal kamrater till räkor i småburkar. Min äldsta är nog minst 2,5 år gamal och mindre än en kopperfärgade femtioöremynt.
Som städare av glasrutan är de oerhört duktiga och effektiva dessutom rolig att titta på när de gnagar med sina små “tänderna”. Jag har mina enbart i öppna kar och hittils behövde jag stoppa de bara en gång från att rymma ur karet.
För- eller nackdel - det beror hur man ser på saken - är dock att de inte föröka sig i sötvatten. De kan lever i sötvatten deras larver/ägg behöver salt eller bräckt vatten för att kunna utvecklas. Om detta stämmer vet jag inte men det har iallafall aldrig rapporterats om en lyckad odling i fångenskap. Så alla exemplar som finns ute i handeln är vildfangade.
Hursomhelst. Här i Stockholmstrakten och även i norra Tyskland har jag aldrig hittad just denna färgvarianten i handeln. Och ni kan tror mig att jag verkligen, verkligen letade. Det gick inte heller att få de via specialbeställning hos grossisten. Men nu har jag fått hem sexton stycken utav fyra inte överlevde transporten.
Synd - att man inte kan odla på de. Isåfall skulle det vara en riktig utmanning att “förbättra” även färger och mönster likt graderingen av räkor. Några SSS grades finns iallafall bland mina tolv
Jag gillar också dessa underbara snäckor! =D
Jag har gul/svart randig och mörkbrun/svart. Grymma på att käka alger, men en nackdel tycker jag är att dom lägger ägg på rutor, rotter, m.m. som inte kläcks och då är jättesvåra att få bort (sitter fast stenhårt!).
Jag köpte mina båda sorter här i Göteborg, på Zoo Kompaniet i Gamlestan. Jag har mina till salu nu eftersom att jag ska lägga ner kar… hör gärna av er om ni är intresserade!
Inga bilder på dina nya snäckor?
Här kommer mina =) http://bp1.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RgG … 0-h/23.jpg
heheh - Leo - en riktig fin - fast några av mina är ännu finare - deras svarta ränderna är mer distinkta - SSS grade - så att säga.
När det gäller kort på mina så lär det nog dröjer ett bra tag tills du får se några. Utrustningen finns dock tålamod och tid räcker inte till det gäller att prioritera. Om inte Sonja hälsa på förstås
De där äggen du skriver om - är du säker att det är Clithons? Har du möjligtvis även Orange Track eller Zebrasnäckor i samma kar? Mina Clithons kramas gärna och mycket men äggen har jag aldrig hittad några.
Jo, det är garanterat ägg från Clithon. De andradjuren i karet var bara pansarmalar och räkor… Jag tycker att dom verkar trivas bäst i lite basiskt vatten, högt GH & KH, pH 7.5, 25gr C
Zebrasnäckornas ägg är ännu värre!
hmm… nu fick jag något att funderar över… hur stor är oddsen att jag bara har snäckor av ett kön?! Trivs mina inte? Eller finns det någon annan invånare som “tar” hand om äggen…
japp, de är mindre än posthornen!
Jag har för mig att de bl.a. fångas utanför Australiens kust, kan det stämma ? Det är iaf någonstans i Sydöstra Asien (havet), typ =)