I ett akvarium medicinerat med Exit och eSHa 2000. Både Fisklöst och räklöst. Hur gör jag för att få bort kopparen i detta? Jag vill samtidigt behålla bakterierna i vattnet. Kan jag ympa vatten från ett annat akvarium? Jag har inget kol hemma. I Exit finns verde malakit som är ett naturligt förekommande basiskt koppar- karbon. Vad som finns i den andra vet jag inte.
Kort sagt, hur får jag bort detta i systemet? Om jag behöver medicinera mot tex. vitaprick och har räkor i akvariet, hur gör jag då? Klarar alla fiskar koppar?
Mvh
Christin
Vatten berednings medel binder koppar.Förmodligen är det bäst att ha i dubbel dos eller mer och
göra ett ordentiligt stort vatten byte efter ett par dagar.
Jag skulle säga först ett vattenbyte på 30% och sedan vattenberedningsmedel med en vanlig dos två gånger under en vecka.
Det bästa hade varit om det gick att separera räkorna och fiskarna då räkorna mig veterligen inte kan få vitaprick, köp bara en plastback eller liknande och låt de sjuka fiskarna gå där i under ett par dagar så att du slipper förgifta vattnet för räkorna
Usch, jag är livrädd för vitaprickmedicin nu för tiden. Docerade det i ett akvarium med CO2 som sänkte ned PH till 6,8. Vitaprickmedicin blir giftig vid ett PH lägre än 7… Det dog ett bra antal fisk innan jag lyckades håva ut dem alla och dumpa i dem i ett annat kar =/ Men ja, ett bra vattenbyte och sedan i med vattenberedningsmedel. Dock är väl aktivt kol det bästa men har du inte det borde detta fungera.
Menar du ett medel som heter, Aqua Safe?
c.
Att det blir giftigt var något nytt!
C.
Det händer ju bara i kar som har lägre PH än neutralt. Men väl värt att ha i baktanke innan man docerar det.
Aqua-safe är som du gissar ett vattenberedningsmedel.
En del tetror skall väl ha lite surt?
Christin
Tänkte själv skaffa ett gäng körsbär och ha dessa med mina fiskar. Om jag förstått litteraturen rätt är vita prick en parasit som kommer in vissa akvarier med nya fiskar. Dessa sprider sig med ägg.
Så att ta bort fiskarna gör inte att den försvinner från akvariet, eller? Svälter man ut den? Om man kan svälta ut den innebär det att min vän som haft “vitaprick” nu också är fri från denna? Och det hon behöver göra är flera vattenbyten samt ha i vatten beredningsmedlet, typ Aqua Safe? Därefter kan hon också skaffa körsbärsräkor. Stämmer detta?
Mvh
Christin
Vita prick, Odinium mm. får man oftast med sej när man köper nya fiskar, så nyköpta fiskar bör gå i karantän innan de släpps ner till de andra. Jag har haft Vita pricksjuka för länge sedan och jag behandlade fiskarna med medicin för det, fiskarna blev friska, efter det filtrerade jag vattnet över aktivt kol, jag fick aldrig tillbaks Vita pricksjukan igen. Medicinen dödar de fritt simmande parasiterna och det tar upp till 3 veckor att bli av med dem.
Men äggen då? Om man inte medicinerar då? Kan man svälta ut dem? Man förstör visst bakteriefloran säger de på zoo.
Christin
Hur stor vattenmängd krävs från ett välfungerande akvarium, för att återställa bakteriefloran i ett akvarium där balansen är rubbad?
Christin
Vill du att vi gissar i % eller Liter??
Jag kan börja…30% :?
Det innebär att det är effektivare att ta ett vatten där filtret är urkramat i? Om vi räknar i %, hur mycket då? Akvariet är för övrigt på 60 liter där vita prick härjat!
Christin
Mitt eget är på 54 liter, om det nu har någon betydelse? Mitt är i balans nu antar jag eftersom värdena har varit stabila flera veckor nu. Jag vill gärna hjälpa den med 60 liters akvarium, men vill inte stjälpa mitt eget system. Hur mycket kan jag tappa ur mitt, utan att äventyra det?
Mvh
Christin
Att filtrera över aktivt kol rubbar inte balansen, det tar bara bort alla skadliga ämnen ur vattnet.
Ju mindre kar desto lättare att få problem, små kar får man kolla värdena lite oftare på och sedan se till att man inte överutfodrar, man ger bara fiskar vad dom äter upp inom någon minut, snäckor och räkor äter ju upp foderräster men inte hur mycket som hellst.
Du kan lungt tappa ur hälften och sedan fylla på med nytt vatten, jag brukar hälla i Easy Life efteråt och då till det nya vattenmängden, du har ju en bra bakterieflora i filtret, men tänk på att aldrig skölja filtermassan i kranvatten för då förstörs den uppbyggda bakteriefloran. Skölj alltid filtermassan i urtappat gammalt akvarievaten.
Absolut, så gör vi med utfodringen. Men nu är det så att vi inte har något kol. Troligen är bakterierna utslagna också.
Christin
Jag rekommenderar Easy Life, den håller också nitrithalten i chack + att den fixar kranvattnet, Easy Life är inte heller skadligt för räkorna jag har alltid deti vattnet !
Bakteriefloran måste ju byggas upp igen om den är helt utslagen och det kommer den att göra också av sej själv .
Ok! Vad innehåller detta mirakel medel:)! Skämt å sido! Är det den där bakteriefloran på flaska? Just den verkar mycket dyr! Vi tänkte oss en budgetvariant. Visst kommer bakterierna igen, men vi vill skynda på det.
Christin
Vet någon om man kan svälta ut vitaprick-parasiterna? Alltså låta akvariet stå utan fisk. Om det nu tar tre veckor MED medicin att bli av med dem. Och räkorna inte tål medicinen.
Christin