Matning under längre tid

Någon som har nått tips hur man ska klara sig med matning av räkorna? Kommer inte vara hemma under julveckan och kanske en vecka till efter det. Finns det nått man kan köpa för att dom ska klara sig eller så?

Det finns automatiska foderautomater. En sådan, ladda med olika foder för 1-2 veckor kanske? =)

Oh ^^, vad kostar dessa och vart finnas det?

De ligger på några hundra.

Guldfisken.se <-(länk) har bl.a. men de borde finnas i de flesta välsorterade akvariebutiker.

Tror dom bara går att ställa på matning 1 till 2 gånger om dagen, räkorna behöver inte mycket, lägg ner lite eklöv så klarar dom sej under bortvaron, du kan också lägga ner några pellets av Evolve, dom förorenar inte vattnet, finns på Ebishopp:D

De verkar gå att ställa 4-6 ggr per dag, men förstår inte varför man ska mata så många gånger. De ska klara flera dagar till veckor. Annars är det ganska dumt med en foderautomat.

Har inge eklöv, men Catappa blad. Borde väl fungera lika bra. Ska kolla på pellets.

Känns ju väldigt konstigt att mata 4-6 ggr per dag xD Såg nån på ebay där det var minst en gång per dag.
Får leta vidare, tack för svaren :wink:

(Borde kanske lägga upp nått på hur akvariet ser ut :stuck_out_tongue: Lite rörigt nu men räkorna lever på xD från 5 till 30+ ^^.)

Det kanske ska sägas att det är upp till 4-6 ggr per dag. Du kan säkerligen som en digital timer, ställa in en gång per dag.

Jag har sett foderautomater på Tradera för inte så mycket pengar :slight_smile:

Kanske en liten bit weekendfoder? Har ju lite andra positiva effekter än bara matning med.

Behöver man mata under den tiden han är bort i ca 14 dagar med tanke på att de hittar sin största del av sin mat i akvariumet alger osv?
(Fick det intrycket när jag har läst här på forumet)
Det kanske beror lite på hur mycket räkor man har och hur mycket växter man osv…
jag e lite nyfiken på detta;)

Ursäkta Dryon men jag frågar lite i din tråd jag oxå…

Behöver man mata under den tiden han är bort i ca 14 dagar med tanke på att de hittar sin största del av sin mat i akvariumet alger osv?
(Fick det intrycket när jag har läst här på forumet)
Det kanske beror lite på hur mycket räkor man har och hur mycket växter man har osv…
Ge de en kort tid med lite mindre mat…
jag e lite nyfiken på detta

Ursäkta Drayon men jag frågar lite i din tråd jag oxå…

Vi var o kolla på Åleds ( www.aleds.se ) då de har 40 års jubileum o en del bra erbjudande.
Då fick Arnold ( del-ägare o den äldre) frågan om man var bortrest i 14 dagar , vad gör man då?
O Arnold menar att fixa ingen till att mata , för då övermatas fiskarna o dör… Låt dem vara utan mat, var svaret…
Blev lite förvånat av svaret själv… men tror dock att jag ska anama den principen när vi åker iväg, har inte provat det innan dock… Oftast är vi inte iväg så länge max 4 dagar, det var längesen vi var i väg 14 dagar…

Får tillägga att detta gälde ett väl inkört akvarium som varit igång flera år…

Är ju eller var en malawi/ Viktoria ciklid man och de kan man åka ifrån i 2 veckor utan problem bara det inte blir för ofta.
Akvariumet såg ju oftar bätttre ut när man kom hem än före man åkte…ja jag var extremt noga på mina vattenbyten :wink:

Både fiskar och räkor klarar sej ett par veckor utan problem, men fiskar kan man ju om man är borta längre än det använda foderautomat till, men jag skulle inte göra det till ett räkkar som på det sättet kommer att bli övermatat och man möts av en rejäl nitritspik och döda räkor när man kommer hem, mindre kul.

Mandellöv och just Evolve räcker eller en bit weekensmat, Evolve är bättre, räkorna hittar den största delen av sin mat i karet som skrivits ovan ändå, jag tror inte det finns någon foderautomat som går att ställa på matning 2 ggr i veckan och så otroligt liten kvantitet mat som det rör sej om.

Vissa foderautomater har fack för maten så mängd och sort går att bestämma. Så det är väl bara att fylla varannat fack om man ställer in den en gång om dagen. Vill man var extra säker kan man väl ladda evolve.