Mitt första försök med kinakål.
Jag har pratat med Karin Latos från tyskland, och hon pratade varmt om den.
Kul att testa, räkorna gillade den men inte lika mycket som örter eller gurka tycker jag.
Snäckorna trycker om den och malar ![]()
Nu ska jag testa brännässla nästa gång får se vad det blir för resultat.
Brännässlorna är jättepopulära här, kör dom 2 minuter i micron och sedan torkar och portionerar ut :o
Ja, brännässlor är poppis och jag plockar de nu på våren, späda och små blad som sedan ångkokas i två minuter. Ånga gör att flera nyttigheter finns kvar och färgen är nästan densamma som i oplockat tillstånd. Jag inbillar mig att ju grönare färg desto mer karotin.
Efter ångkokningen så mixar jag allt till en fin smet som sedan pressas och får torka i tunna kakor.
Denna rätt är mums under vintern och räkorna älskar nässlorna.
Mina gillar nässlor väldigt mycket, men karotin finns i morötter, men det finns klorofyll i nässlorna och en massa vitaminer och sådant;)
Karotin finns inte bara i morötter utan också i grönare växter som t.ex. spenat, broccoli och just nässlor.
Skickat från min LT18i via Tapatalk
Räcker de inte bara att lägga nässlor i kokhet vatten och sen ge dom till räkorna ?
Det räcker med att förvälla (koka) nässlorna två minuter men man kanske kokar bort en del nyttigt så varför inte ånga istället. Det finns enkla rostfria ånginsatser som sänks ner i en vanlig kastrull. När jag senast konsulterade en dietist så bad hon mig att inte använda micron då den förstör näringsämnen och att koka var mindre skonsamt än att ånga födan.
Ja det räcker dom behöver inte koka i 2 minuter:)
Ska man vara säker på att skadliga bakterier dödas då gäller tvåminuters regeln. Sen är det upp till varje ägare om man vill följa den eller inte. Ett påverkan av skadliga bakterier kan få ödesdigra konsekvenser.![]()