Märkestorv och pH

Har försökt att sänka pH med alkottar hos mina CR. Ibland är beskrivningen “te-färgat vatten” använd i akvarielitteraturen. Aldrig “kaffe-färgat” vilket är hur jag skulle beskriva det jag åstadkommit. Blev det något sänkt pH då? Tja, från 7.8 till 7.4 och det gör ingen räka gladare :?
Så över till torv och då infinner sig frågan.
Vilka torvmärken använder ni som lyckats odla era CR :?: Jag vill ju helst hitta något i en trädgårdshall så att det inte blir så dyrt.

Att sänka pH med torv eller annat som typ eklöv är ganska besvärligt om man har någorlunda hårt vatten. Speciella preparat som Amtra Oak Bark Extract eller Amtra Trop är betydligt mer effektiva och billigare. Då får man dessutom behålla det klara vattnet. Dock ska jag väl säga att det är på egen risk, räkor är ju känsligare än fiskar.

OK. Jag har inte testat någon av produkterna. Säljs de via PWSS eller någon annan som skickar?
Jag har dock 2-3 i KH så särskilt hårt är det inte. Men är Amtra billigare så är det ju ett plus :smiley:

Ja, de säljs via PWSS, 1 liter för 176 SEK (Borde kunnat kolla innan jag skrev frågan :oops: ).
:?: Då till det viktigaste: Tål CR dessa extrakt? Någon som har provat?

:?: Och åter till huvudfrågan… Vilka torvmärken använder ni till era CR?

Angående torvmärken så förstår jag inte riktigt meningen med att hitta något speciellt märke eftersom torv är torv, i princip. Det du kan titta på är hur pass humifierad (nedbruten) den är. Det är en skala mellan H1 till H10. Ju mer humifierad den är desto mer sänker den pH, eller desto lättare, snarare.

Hänger det inte ihop missfärgat vatten och sänkt ph? Trodde att det var att det var samma ämnen som missfärgade vattnet som gav sänkt ph?
Man kan sänka ph med fosforsyra eller koldioxid vilket inte ger någon missfärgning av vattnet.

Nej, så enkelt är, eller kanske jag borde säga VAR, det inte. Jag sysslade med killis för massor av år sedan och då var en del “naturtorv” gödslad till exempel fast den skulle vara ogödslad = fiskdöd. Därför mitt itresse för att få tips på märke.

H1 till H10 har du alldeles rätt i beskriver graden av humifiering men användningen av detta måste man anpassa efter sitt eget vatten.

Vill man ha det ännu mindre jobb så är ju RO-filter ett alternativ.
De kostar runt tusenlappen.

Denna kostar bara 745kr, fast det är utan silikatfilter. Den behövs egentligen inte om du inte har jätte mycket nitrat.
http://www.akvarieshop.se/aqualight-pic … 0c2854892a