Märgel och mjukt vatten

Hej!

Det är så att mitt vatten där hemma är i det närmaste destillerat vatten, kh och gh nära noll men med helt ok ph i vart fall varje gång jag testat det. Det är väldigt mjukt helt enkelt. Nu har jag skaffat några snäckor och innan de eventuellt far illa så vill jag försäkra mig om att de små får bra förutsättningar.

Det är så att jag har höns så jag har massor av äggskal men min fundering var kring märgel. Det är ju krossade snäckskal osv som vi ger till hnorna för att inte de skall få kalcium-brist. Funkar detta bra för sniglarna? Fördelar som jag ser det är att det sjunker till botten, funkar utseendemässigt bra i akvariet och borde ge en långsam och konstant utsöndring så att snäckorna kan ta tillvara på det. Har jag rätt i mitt antagande?

Ja det fungerar bra.

Tackar, då skall jag köra så.

Var bor du i Göteborg?, undrar för jag har ett PH på 7,9 och KH 4 ut i kranen, vad använder du för tester?

Bor i södra gbg men har egen bergsborrad brunn så det är inget kommunalt vatten. Kör med
*tropical ph 4.5-9.5
*tropical NO2 test
*sera Quick test stickor

Visste ju inte hur mitt vatten var så jag lugnade mig med diverse test. :slight_smile:

Verkar ha ur kranen:
ph 7,0-7,5 ca
kh under 3 och gh under 3 enligt stickorna, dvs så lågt de klarar att visa och jag tror det är en bra bit under vad deras minimum är.

Då har du nog bra räkvatten skulle jag tro men jag litar inte på några teststickor då de kan visa helt fel, jag kör Seras dropptester de är bäst, KH och GH brukar det inte vara samma värden på, GH brukar ligga lite högre i alla fall vad jag vet:)

Till snäckor måste du ha lite mera kalk i karet och det fungerar bäst med snäckskal till höns men skölj det först bara då det brukar vara lite dammigt:)