Hej! längsedan jag var här på forumet nu men har haft fullt upp.
jag har en fråga ang mina posthorn som jag haft i lite mer än ett år. De börjar tappa färgen. Från början var de röda och leopardfärgade. Lider de brist av något som gör att de ser vita ut, eller är det inavel som gör att de inte har någon färg kvar?
Bifogar bilder på hur de ser ut nu.
Tacksam för hjälp, vill ju att de ska må bra i karet.
Dels så är dessa inga leoparder/röda
De är rosa. Det är avkommor från de ursprungliga som gått åt en annan färg bara.
Och sen så har du för lågt pH / för lite kalk i vattnet. Därav de vita ränderna i skalen. Det är som vattnet har frätt på skalet.
haha oj då! Det var ju visserligen är salig blandning jag fick när jag skaffade mig posthorn så de som var leopard har kanske inte klarat sig då… Hur får jag upp pH värdet i karet och kalkvärdet? Köper medel i djuraffären?
Tack för svaret förresten:D
Förresten vad ska pH värdet ligga på för att vara optimalt för posthornen?Nu ligger ph värdet på 6,5.
Allt under 7 fräter på skalet. pH 7 är neutralt, går det under där blir vattnet surt. Man kan köpa antingen kalksköldpaddor i djuraffären men jag köper mineralmusslor på min Ica Maxi här hemma för 8 kr st. Så slänger man bara ner den i vattnet
fast om du har fiskar som kräver lägre pH eller räkor eller så blir det ju inte bra om du höjer pH…
Tack för svaret!
Det går körsbärsräkor med dem och de ska väl klara ett pH på upp till 8 om jag minns det jag läst om dem. Kan man slänga i en hel sån mussla från Ica eller det ska anpassas till antal liter. Mitt kar är på 35 liter. Kommer posthornen få ett helt skal igen när pH stiger eller kommer de alltid att vara skadade?