Månadsmöte Haninge akvarieförening

Onsdagen den 6 maj är det månadsmöte för Haninge akvarieförening. På programmet. Vi inleder med ”Fisko” med chansen att vinna månadens fisk eller växt. Efter det ska vi titta på en ny film (nåja, ca en tredjedel) om ciklider från Mellanamerika. Därefter blir det organiserat akvarieprat. En tipstolva blir det också - och en mötesauktion innan vi går hem (mötesprogram här).
Plats: Vegabaren (Handen Hamburgerbaren AB) Nynäsvägen 8, 136 47 Haninge. (karta här).
Tid: 19.00.

OBS! NY LOKAL!
Vi har bytt lokal. Eftersom Vegabaren har god mat, så passar det bra att dyka upp i god tid inför mötet och förslagsvis äta middag tillsammans med andra HAF:are. Hemsida med meny här).

ATT ÅKA KOMMUNALT TILL VEGABAREN
Enligt www.sl.se tar resan 36 minuter från Centralen. Se här. (Pendeln till Skogås och buss 830 mot Handenterminalen, hoppa av vid Kvarntorps industriområde och gå ca 350 meter i bussens färdriktning.) Åker man från Farste C tar bussturen 24-25 minuter, från Trångsunds pendeltågsstation 17 minuter och från Skogås pendelstågsstation 12 minuter. Från Handenterminalen tar bussresan ca 7 minuter.

Med ny lokal är det upplagt för familjeutflykt till akvariemötet. Middag och möte i ett!

Eventuella frågor kan vi gärna ta i tråden och om någon är intresserad av att köpa eller sälja något särskilt, så kan man också säga till här.

Återigen får jag önska nya och gamla medlemmar hjärtligt välkomna.

TIDIGARE MÖTEN
Onsdagen den 8 april är det månadsmöte för Haninge akvarieförening. På programmet. Vi inleder med ”Fisko” med chansen att vinna månadens fisk eller växt. Därefter blir det organiserat akvarieprat och kanske lite handarbete också på temat DIY. DIY är ju alltid kul och nyttigt så jag ser fram till det. En tipstolva blir det också - och en mötesauktion innan vi går hem (mötesprogram här).
Plats: Vegabaren (Handen Hamburgerbaren AB) Nynäsvägen 8, 136 47 Haninge. (karta här).

Onsdagen den 11 mars
är det månadsmöte för Haninge akvarieförening. På programmet. Vi inleder med ”Fisko” med chansen att vinna månadens fisk eller växt. Därefter blir det organiserat akvarieprat under rubriken “Snillen spekulerar”. Tyrone är samtalsledare. Tipstolvan blir det också - och en mötesauktion innan vi går hem (mötesprogram här).

Dags igen! Direkt efter auktion och loppis brukar vi ha månadsmöte och det tenderar till att bli tradition att jag glömmer bort att påannonsera mötet i god tid. Jag kan väl bara tänka på en akvariegrej åt gången.

Hur som helst. Onsdagen den 11 februari är det dags. Vi hinner med Fisko och tipstolva och en avslutande mötesauktion. Sedan blir det allmänt akvarieprat under rubriken ”Snillen spekulerar” och årsmötesförhandlingar. Den lite mer torra delen av mötet klarar vi förhoppningsvis av i en jäkla snabb fart. Det är riskfritt att dyka upp för nya medlemmar för mig veterligt så är förslag på styrelse för 2015 klart. Så dyk upp, gammal och ung.Mötesprogram här.
Tid: 19.00.[b]

Onsdagen den 14 januari[/b] är det månadsmöte för Haninge akvarieförening, dessutom i ny lokal.
På programmet. Vi inleder med ”Fisko” med chansen att vinna månadens fisk eller växt. Därefter blir det ett föredrag: ”Genetik for dummies”. Owe S håller det och det blir förhoppningsvis spännande diskussioner. Tiptstolvan står Janne S för (2014 års segrare). Sedan blir det allmänt akvarieprat och prat om akvarieloppisen (som hålls söndagen den 8 februari i Vegabaren) och en mötesauktion innan vi går hem (mötesprogram här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 10 december.
Vid sidan av “Fisko” och allmänt akvarieprat innehåller kvällens julmöte lussekatter, glögg och Amazonasfilm. Och så blir det julklappsutdelning. Den som vill få en julklapp måste själv ta med en till tomtens säck (värde minst 50 kr). Sedan blir det den viktiga tipstolvan innan vi förhoppningsvis avslutar med auktion (mötesprogram här).
Plats: Torvalla simhall, Dalarövägen 66, 136 45 Handen (karta och vägbeskrivning här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 12 november.
Nu har vi storauktionen bakom oss och kanske ny fisk som vi vill försöka odla, så kvällens tema blir odling. Tyrone som bl a har livnärt sig på att odla fisk ska prata. Det blir chans att ställa många frågor och få kompetenta svar. Vi hoppas givetvis på nya ansikten. En och annan som dök upp på söndagens storauktion kanske tyckte det var trevligt att träffa andra akvarister IRL. Välkomna ska ni vara!
På mötet blir det givetvis en inledning med “Fisko”. Tipstolva blir det också - och kanske även en mötesauktion (felköp kan man ju ta med). Mötesprogrammet finns här.
Plats: Torvalla simhall, Dalarövägen 66, 136 45 Handen (karta och vägbeskrivning här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 8 oktober.
Vid sidan av “Fisko” och allmänt akvarieprat blir kvällens tema räkor, räkor, räkor. Daniel Brodin (en Redbee:are och HAF:are) håller föredrag. Sedan blir det den viktiga tipstolvan innan vi förhoppningsvis avslutar med auktion, som kanske innehåller några räkor med klass (mötesprogram här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 10 september.
Vid sidan av “Fisko” och allmänt akvarieprat ska Micke N från Svenska Guppysällskapet prata guppies. Sedan blir det den viktiga tipstolvan innan vi förhoppningsvis avslutar med auktion (mötesprogram här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 4 juni.
Det är vårt traditionella utomhusmöte ute på vischan (värden kallar det visst “kungliga Tungelsta”).
Det blir utlottning av månadens fisk/växt/pryl, tipstolva, korvgrillning och trevligt samkväm ute på landet (information om mötet och mötesplatsen finns här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 14 maj.
Vid sidan av “Fisko” och allmänt akvarieprat ska Kent Andreasson prata akvariekemi. Sedan blir det den viktiga tipstolvan innan vi förhoppningsvis avslutar med auktion (mötesprogram här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening onsdagen den 9 april.
Vid sidan av Fisko och allmänt akvarieprat håller Bernd Dinse föredraget “Glimtar från en resa till Sri Lanka”. Förhoppningsvis blir det också en auktion (mötesprogram här).

Månadsmöte i Haninge akvarieförening den 12 mars.
Tyrone leder programpunkten “Snillen spekulerar” (mötesprogram här)

Hjärtligt välkomna, nya och gamla medlemmar. Och hjärtligt välkomna, “räkister”

Då är det dags för möte imorgon. Hjärtligt välkomna!

Då vill jag tacka för dagens trevliga möte. Det var också trevligt att se en del nya ansikten. Jag hoppas att ni dyker upp fler gånger. Sammanlagt var vi någonstans över 30 personer.

Idag hade vi ingen föredragshållare, så efter Fisko (vinnaren valde svärdsplantor framför fisk) och en krånglig tipstolva gick vi över till allmänt fiskprat i strikt ordnade former (här har den svenska skolan ett och annat att lära) och avhandlade högt och lågt inom akvaristiken. Det hann bli en hel del prat om vatten, odling och foder. Efter det hade vi en avslutande auktion och allt utom två slöjstjärtar hittade nya hem.
Sammanfattningsvis var det en trevlig kväll och som vanligt hann man inte prata med alla…

Tack själv Johan! Det var bra med folk. Tyvärr hade jag rätt bråttom iväg denna gång.
Tipstolvan tog jag hem vilket betyder att nästa skapas av mig, som jag inte har nog göra nu fram mot championatet!

Grattis till segern. Tipstolvan hade en del knepiga frågor. Antar att det blir en “räktolva” nästa gång.:slight_smile:

Hej igen!
Onsdagen den 9 april är det dags för möte och det borde passa bra för många, eftersom räk- och fiskabstinensen efter helgens Malmöutflykt borde slå in ungefär då. Dessutom riskerar månadsmötets tipstolva att bli en räktolva, eftersom den görs av en viss redbee-moderator…
Välkomna ska ni vara.

Nu är fisk- och räkhelgen i Malmö avslutad och fram till onsdag (9 april) lär nog många akvarister känna av en tydlig akvarieabstinens. De i Storstockholm har möjligheten att träffa likasinnade på HAF:s månadsmöte, så hjärtligt välkomna.

Notering till auktionen på mötet. Jag är intresserad av Javaormbunke, Hydrocotyle sp. Japan, Sötvattenstång och kanske någon kul akvariemossa. Och jag är inte intresserad av Utricularia gibba (djäkla petjobb att bli av med).

Onsdag den 14 maj är det dags för månadsmöte i Haninge akvarieförening igen. Info finns i första inlägget.
Och till auktionen hoppas jag på någon kul mossa och/eller Hydrocotyle sp. Japan.
Välkomna!

En påminnelse. Månadsmötet är idag (14 maj) kl. 19.
Välkomna!

Onsdagen den 4 juni är det dags för vårt traditionella utomhusmöte och sedan blir det sommarlov.
Välkomna!

Nu är det höst och dags för det första höstmötet nu på onsdag den 10 september. Info om mötet i det första inlägget.
Sedan vill jag passa på att meddela alla redbee:are att oktobermötet har ett redbee-relevant tema och att föredragshållaren inte är helt okänd här på forumet. Men mer om det senare… Nu guppies och trevligt akvarieprat efter sommaren.

Välkomna!

vad gör ni på mötet? får alla komma eller måste man vara medlem?

Hej Yavve!
Du är välkommen att hälsa på. Vad vi gör? Vi träffas IRL, pratar akvarier, spelar “fisko” om månadens fisk/växt, lyssnar på föredrag (den här gången om guppies, guppyodling, genetik och Guppy-SM) eller har allmänna temadiskussioner, fikar, gör tipstolva och avslutar med en mötesauktion där allt möjligt säljs och man kan göra fina klipp.
Mer info hittar du i länkarna i det första inlägget eller på http://haningeakvarieforening.se/

Välkommen ska du vara. Mig träffar du inte den här gången, men troligtvis någon annan redbee:are.

Till alla redbee:are i Sthlms-området som inte har besökt ett akvariemöte: det är dags nu! Temat är RÄKOR och föredragshållaren är en Redbee-moderator (ni får själva klura ut vem). Tiden är den 8 oktober. Vem vet, kanske blir det några spännande räkor på klubbauktionen också. Information om plats och annat finns i första inlägget.
Hjärtligt välkomna! Jag räknar med att se några nya ansikten (som hittills inte har vågat ta steget till att träffa andra akvarister IRL)!

Hej alla!

Det är jag som ska prata lite om räkor på onsdag.

Varmt välkomna!

Nån påse med Ultra blue rilli samt kanske nåt mer tar jag med mig till auktionen…

En påminnelse. Månadsmöte ikväll. Temat är räkor.
Till mötesauktionen kommer “[n]ån påse med Ultra blue rilli samt kanske nåt mer tar jag med mig till auktionen…” (säger föredragshållaren).
Själv tar jag med mig vanlig Javamossa och Christmas-mossa till mötesauktionen.
Välkomna!

Jag har väl inte lyckats smälta söndagens storauktion, men onsdagen den 12 november (jepp, imorgon) är det månadsmöte. Kvällens tema är odling.
Det var en hel del nya ansikten i söndags tror jag, så jag hoppas på att se några av er på mötet imorgon. Att träffa akvarister IRL är faktiskt inte så farligt. Dessutom är det ju fortfarande så att det är föreningarna som roddar ihop de flesta arrangemangen.

Välkomna ska ni vara. Info om mötet och mötesplatsen finns i det första inlägget.

Onsdagen den 10 december är det dags för julavslutningen hos HAF. Glögg, lussebullar … och så avgörs tipstolvan. Info om program, tid och plats finns i den första posten!

Det var ju en och annan redbee:are på storauktionen och det vore kul att få några räkoholister till i föreningen. Då är det ju passande att värma upp med julmötet nu och sedan köra igång ordentligt på januarimötet.

Välkomna!

Jag ska ta med mig några poster med räkor
Crystal red och Crystal black, vill ni ha dom blandade eller varje färg för sig själv.

Om någon har en liten dutt Riccardia chamedryfolia utan “bonusväxt”, så vore det intressant.