Efter att ha läst på en hel del här och på Plantswap forumen, diskuterat med H, JanL och Janne Johansson här på forumet och i det verkliga livet så hade jag fått inspiration och kunskap nog att ge mig på ett Aquascapat räkakvarium för mina Crystal Red/Black räkor och Posthorn snäckor (rosa).
Jag bor på den skånska slätten i ett äldre nyrenoverat hus så när Nanot stod ute i köket vid väggen låg temperaturen endast vid 18 grader vilket inte dåvarande fiskar (guppy) och växter trivdes allt för bra i. Ledlampan värmer inte speciellt bra av förklarliga själ och växterna växer bättre vid 24 grader
Jag kollade efter Tropica återförsäljare i Danmark då jag hade läst någonstans att de prioriterade att leverera till danska zoobutiker i första hand när de har ont om växter (läs hög efterfrågan). Då jag jobbar i Malmö nära centralen hittade jag en djuraffär 10 minuters gångväg från Köpenhamns Centralstation som heter Klovnfisken.
Jag mailade dem och bad dem beställa de 1-2-Grow som jag ville ha och så tog jag tåget över och hämtade jag dem när jag fick reda på att de hade kommit. Där finns även ett par butiker i Malmö som säljer Tropica växter men de beställer ca en gång i månaden medan Klovnfisken beställer varje vecka.
Tyvärr hade Topica fortfarande problem att leverera en av de växterna som jag ville ha med från början. Jag fick även vänta ett par veckor på leverans då jag ville ha alla på en gång så då fick Klovnfisken reservera de jag ville ha.
Tack för svar! Jag startade upp ett 30-liters förra veckan och har bara flyttat över lite av de växter jag hade i det större karet, så nu är det dvärgsvärdsplantor, flame moss och musselblommor (plus någon större växt för att få igång systemet). Min layout liknar din med en att rot i mitten, men det saknas lite växter - framför allt bottentäckare! Jag bor i Malmö så Köpenhamn är ingen omöjlighet. Men, får du ett överskott och vill sälja/byta lite växter så är det bara att hojta till!