Jag är på jakt efter ljus till mitt 60L-räkkar.
Just nu så har jag enbart en ljusramp med två stycken led-lampor (6000K & 1500lm på varje) och skulle vilja utöka det med iafl en sorts ljusramp till.
Jag har letat efter en likadan ljusramp som jag har nu men utan resultat. Varken kan eller vill bygga något själv. Jag behöver därför eran hjälp.
Det är ganska mycket växter i karet (javamossa, valle, anubias, musselblommor m.m) så ljuset ska gärna klara av att ge dessa det ljus de behöver. Även om det är ganska lätta växter
Skulle ni kunna tipsa om något bra ljus för ca 200-300 kr?
Jag hittade detta lyset på Ebay, är den bra? http://goo.gl/8LoHdp
Skulle du, eller någon annan, kunde hjälpa mig lite på traven.
Det verkar som att man själv får “bygga ihop” sin belysning där då de kompletta är slut. Skulle du, eller någon annan, kunna skriva vad det är jag behöver för delar för att det ska funka? Svårt när man själv inte har någon koll på ljus
Akvariet är 60 cm långt.
Jasså det var du
Jag fattar inte riktigt deras beskrivning, hur många kelvin är det? 6500?
Det ser ju väldigt bra ut på bilden men frågan är hur växterna mår av det. Vad är din erfarenhet av det eller har du bara haft det en kortare tid?
Jag vet inte om jag är den rätta personen som kan hjälpa dig, för att jag har inte så mycket växter.
Men 6500k elvin motsvarar solens styrka eller dagsljus och det är bra, jag har bara sånt belysning och min mossa verkar trivas det räcker för mig.
Det blir lite svårare när man ha öppet akvarium därför tycker jag att belysning från ebishop är snygg just för ditt akvarium :thumbs:
Lycka till.
Det vet jag inte men den ger väldigt mycket ljus som du såg på bilden, tror säkert att det går att få lite mera krävande växter att växa med den rampen