Lite växtakvaristisk inspiration

Jag lurar på att sätta upp ett par riktiga scapes under 2010. Just nu i en rolig fas, där inspiration är största delen (resten är små förundersökningar kring teknik). Spanar i böcker och på nätet. Ramlade över denna länk, från Amanos center. Now where talking… tror dessutom musiken en bit in i klippet faller Räkmackan väl i smaken!?! (någonstans runt 3:40 i klippet, trevligt gung man blir glad av) :slight_smile:

Mot slutet kommer också några småburkar med räkor minsann, men det är bara en kortis.

http://www.youtube.com/watch?v=sQcgpv1u … re=related

Mer växtporr från samma ställe:

http://www.youtube.com/watch?v=1xjV6_3X … re=related

Hilsen,

/P

JISSES :shock: Det är vad jag kallar en riktig sallad !

Ordentliga kar har de också,är det nått liknande du ska ha Patrik ? :smiley:

WOOOAHHH :smiley: Niiiice :smiley:

Synd att man inte har ett japanbesök inplanerat det närmaste året:P
Hans galleria är imponerande men det finns så många filmer på det att man börjar lära sig placeringen på de olika karen han har :smiley:

Nja, blir inga monsterkar här. Två kar på drygt hundra liter. Har dem redan, likaså mycket utrustning. Ska “bara” flytta en del andra kar först, åsså lite annat. De är troligen inte i drift förräns till sommaren.

Hilsen,

/P

Storleken spelar ingen roll… på ett växtkar;)

Faktiskt står jag faktiskt fast vid det, det är inte snyggare eller mer intressant bara för att det är större.

Sultanen,
håller till viss del med där. De växtkar jag blir mest impad av ligger oftast mellan 50-100 liter. Större kar brukar vara svåra att inreda, ser ofta lite “platta” ut, även om växtmassan kan vara stor. Undantaget är en del av Amanos kar. I första (?) boken, den svarta, finns en monstertank på 3000 liter som fortfarande slår undan fötterna på mig…

Hilsen,

/P

Dom karen var verkligen drömmen, speciellt 2 av dem föll mej verkligen i smaken :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Älskar dom där filmerna! Försöker själv prova på scaping i ett Fluval edge har nog gjort om det minst 20 gånger har problem med co2 system + att det är ett väldigt litet och svår åtkomligt men men till slut blir det nog bra=)

Shit va bra!!
Kan mitt kommande växtkar med CO2 bli hälften så fint är jag helnöjd!
De små karen i slutet såg riktigt intressanta ut, ska bli kul att se vad som finns i Hannover när det gäller Nanokar och växter :slight_smile:
Du hade rätt Patrik musiken tog sej efter ett tag :slight_smile: undras vad det var för språk de sjöng på :roll:

Inspiration är trevligt!! :wink: Det med att bygga om ett kar är nog en fas man går igenom. Personligen tycker jag numera att det enklaste är att trixa med “hardscapet” (rötter, sten, grus) i ett tomt kar först. Håll på länge, vänd och vrid på sakerna och försök även föreställa dig växterna på plats. Jobba med djup/höjd men försök även tänka in “tomhet” i scapet. Just växtburkar var det rätt längesedan jag trixade med, men principerna gäller för inredning av alla kar.

Mm, det blir nog finfint med CO2. Stor sak för växtakvarier, gör en jämrans skillnad (The Skillnad kanske man ska säga). Finns helt säkert mycket att spana in i Hannover, iom växtburkstävlingen också. Har en del prylar som jag behöver köpa in, så jag kommer definitivt att ha ögonen öppna för fynd. En dubbel nålventil står högt på önskelistan, vill gärna bara ha en tub till bägge karen.

Tror de sjunger på spanska, för övrigt. :wink:

Hilsen,

/P, nattvakt

Vi kan gå hand i hand där nere :slight_smile: jag är på jakt efter samma prylar som du!

:lol: :lol: Hade varit en syn för…nån annan,usch nu fick jag en konstig bild i huvvet… :shock:

Du ska nog mer tänka på två barn på julafton, men som köper julklappar själv… s