jag har lite fråga eller frågor jag går i planer på att inreda mitt 30 liters nanor kar som jag bara har vatten och sand/korsallkorss… men jag är sugen på någon vis ha en liten gräsmatta eller kanske en liten gräsvägg…
om jag nu skulle vilja ha säg en matta vilken mossa skulle passa bra så de växer ut över botten eller ska man ha någon form av är och binda ? lik så med väggen ? vilken mossa skulle passa där ?? jag är väldigt dåligt på växter
tänkte att jag skulle försöka göra detta lite finare lite trevlig växtlighet … kom gärna med tips
Det beror på hur mycket man blandar i sanden har man nästan bara korall så blir det väldigt högt Ph med, jag har korallkross i några av mina kar men det har mycket att göra med de snäckor jag har, mina WP förökar sej betydligt bättre i högre Ph en lägre ned jag har Tylomelania perfecta i ett kar, med lägre Ph får dom väldigt fula skal.
Som bottenväxt tycker jag att en låg förgrundsväxt passar bäst då mossa har en viss benägenhet att bli för hög, det finns många lågväxande växter att välja på till det, jag har en sort av Lilanopsis den växer bra men mina Faunussnäckor leker sandubåtar så dom lyckas riva upp en del:)
Nu är inte Lilianopsis så väldigt enkel att få att växa, men det finns ju andra lågväxande växter:)
ph ligger nu efter 3 veckor på stabila 6.8 vill ha upp de till 7.0 men få nog nöja med det som de är …
så det är inte direkt jätte högt men tack för infon
ja mossa växt helst växter igentligen haha men den där Lilianopsis verka intressant även om de är svår att få växa
de gör inte så mycket kan de få stå lite längre fram bara … jag är så dålig på växer ända växer jag haft är dom från djurbutiker och tycker alltid alla bukiter har samma så aldrig lärt mig namn på dom och sånt men roliga här för det finns så mycket mer :))
glossostigma elantoides den fångade mitt intresse rätt bra må jag säga det var lite av de slaget jag hade tänkt mig
var finner man dessa vackra växt behöver den “trimmas ner” eller håller den sig låg men breder ut sig bara över botten ?
om du förstår vad jag menar