Jag var och köpte bikarbonat i en butik där jag tidigare köpt en elefant utan spröt/öga. I samma kar som den kom ifrån fanns det andra elefanter som blev mobbade av fiskar. Jag kunde ju givetvis inte låta bli att köpa den, samt fick med mig två små (inte ens en cm) stora bebisar. En av dom är guld, men den andra är gul. Nu vet jag ju inte vad chansen att dom klarar sig är men kan man ha dom tillsammans?
Någon som vet ifall jag bör ha dom i karantän innan jag släpper ner dom med mina andra elefanter? Dom ligger i en skål och äter av ett pulver som jag har och verkar rätt nöjda. Spröten växer nog ut på dom vartefter, och ögonen tror jag faktiskt dom har kvar.
Det finns kvar, inte just guld (eller orange antar jag att det är?) så PM:a mig om det är någon som vill veta vart det är och vill köpa. Det fanns fler snigelsorter som inte såg så glada ut heller.
Plus, dom ytte-pyttesmå, bör jag göra något speciellt för dom? Eller ska dom vara i det stora karet?
Blandar du färgerna så kan du inte sälja dem som rena sedan då de alla korsar sej med varandra, vissa har artnamn andra inte men de är ändå olika arter av Tylomelaniasnäckan och inga framodlade färgvarianter, bebisarna är mixade även om de kanske skulle se ut mer eller mindre som någon av de olika tyllisarna. Jag tycker det är onödigt att blanda i hop dem då det blir mycket svårare för oss som odlar på de olika “färgerna” separat när vi behöver nytt blod tex, vi vill inte få in mixade snäckor, tror inte det bara är jag som tänker så utan fler än mej:)
Förstår du hur jag menar:)??
De är orange, inte guld som något ljushuvud börjat kalla dem.
Ja, det gör jag Nu borde det ju inte vara någon fara än(?) och jag vet ju inte ens om den överlever men jag antar att ingen riktigt vet när de blir könsmogna för i så fall vill jag nog separera den från dom andra/ge bort den. Vill gärna kunna odla mina tylosar och dom andra har väldigt fin orange färg så det vore ju synd om det inte gick pga det. Men har ju ingen lust att lämna tillbaka den heller.
Antagligen samma ljushuvud som satte in dom med en massa stora fiskar. Dom säljer nämligen orange också, så vilka det är vet jag inte. Finns bara gul-ish kvar vad jag såg dock.
Vet du om det är säkert att stoppa ner dom små i 63litern? Det är bara galaxer och pygmée pansarmalar i den så ingen elaking så, men tänkte om dom kommer “bort”.
Det är nog inget problem med att stoppa ner dem i karet, hur stora är dom, tänkte mest på korsningsrisken, tror nog inte att de måste vara stora för att kunna föröka sej det räcker nog med halvvuxen och kanske mindre än det.
Det finns 2 olika gula Tylomelania Yellow som är den som är gulast och Tylomelania sp. Yellow som går i någonting mera melerat gulgrönt.
1 centimeter stora är dom, så pyttesmå. Satte ner dom för nån timme sen så får se när jag ser dom igen. Men dom ser verkligen ut som minityrer brevid dom stora så jag tror inte det är nån fara än. Svårt att säga med färgen, ser bara att det inte är orange.
Hej, ny här och hoppar in med en fråga om elefanter som jag har blivit sååå förälskad i :roll:
Har köpt back to natur boken om nanoakvarium och i den finns det en bild på en elefant med ljust skal. Så min fråga är om dom med ljust skal heter nått speciellt? Finns dom att få tag på?
Vart tipsad om detta forum igår förmiddags och eftersom jag har varit ledig så har jag läst massor här, toppen forum:thumbs:
Ljust skal säger mej ingenting faktist, om den HDR som kalkbildning på skalet så är det Tylomelania perfecta, dessa snäckor får inte den där kalkbildningen här tyvärr, kan du inte leta upp en bild på nätet med att googla på Tylomelania och lägga in en länk:)?
Tack så mycket för hjälpen Peckoltia! Haha inte första gången du hoppat in och hjälpt mig, super! (: Oh och du har yellow antenna?
jetn - angående snäckan du menar (nu utgår jag ifrån att du menar fotot av Mikael Håkansson) så har jag ingen aning om vad det är för sort. Men det är inte en perfecta isåfall. Den är liksom vit i skalet och sen mörkt gul?
Japp, precis den bilden är det jag menar:)
Har sökt massor på nätet men kan inte hitta nån annan med ljust skal förutom dom som har kalkbildningen och en sådan är det absolut inte på bilden…
Hmm, får nog acceptera att om ni inte känner till den så är den väldigt ovanlig:cry:
Jaja, får väl bli med “vanlig” färg på skalet då da:roll:
Ja, jo jag kommer att fortsätta leta men det är typiskt mig att vilja ha sånt som är extremt svårt att få tag på :roll:
Finns det nånstans i Stockholm som man kan titta på elefanter? Jag har ju aldrig sett dom live… Annars köper jag grisen i säcken och beställer via jobbet (är det bra eller dåligt att jobba i en djuraffär när man är djurgalen?)
Tack för länken, Tylomelania boehmei har jag aldrig hört talas om, men jag vet att det finns en som har vit kropp, den där snäckan lär vara hopplös att få tag i och skulle man det så är den förmodlingen jättedyr, jag tror inte ens att JenL har den som håller på med Sulawesi rkor och snäckor:)
Mm, har själv fått korsningar på tylosar tyvärr, men vad gör man när man köper varenda elefant man kommer över.
Vad jag har sett så kan brun, gul poso korsa sig med svart vitprickig. Jag har iallafall fått korsning av dom.
Den som inte korsar sig är den riktigt oranga vad jag har sett iallafall.
Jag hade snäckor från Arek som var en korsning mellan orange och svart så det kan dom, de dog tyvärr så jag har bara kvar de svarta nu från honom:( Jag hade velat avla separat på dem för att se vad som händer, men nooop:)!!
Du Grottbert, det bästa är att hålla dem i var sitt kar, jag skulle kunna ha fler färger men det räcker med dem jag har nu:D!!
Man får hålla ett öga på dom helt enkelt, hitills har det varit lätt att se vilka som är korsningar och inte.
Svårare är det dock om det är dolda korsningar som ser ut precis som föräldrarna.
Precis! Jag kan ju inte låta bli att ta emot när nån erbjuder mig en liten extra snäcka även ifall den är “fel” färg. Nu ska jag väl försöka mig på räkor igen så då får den väl flytta dit kanske. Önskar jag hade plats för fler kar så jag kunde ha fler färger, men då har jag ingen plats för stafflit.
Ooooo, du målar, vad kul, jag målar själv akvarell men har inte målat på ett tag kanske vore idé att ta upp det igen nu när jag ändå går hemma:D!!
Jag har för många burkar nu för att orka klara av allt, det är tyvärr väldigt lätt att samla på sej för mycket utan att tänka på att man ska klara av det också:roll::roll::)!!
JA absolut! Jag pluggar just nu sista året på universitetet så har -ingen- tid att måla (akryl) så om du har tiden använd den! Det är verkligen jättebra avslappning (:
Ja, det är väl därför jag har tagit det lite lugnt med “samlandet”. Vill jättegärna ha fler hela tiden men mina två akvarium som jag har nu är det lite sisådär med, så måste se till att de funkar bra innan jag startar upp ett till. Längtar till hus med källare och golvbrunn… en liten akvarieställning eller så
Hmmm, man kanske skulle rota fram grejerna då, måste bara kolla mina penslar hur de ser ut nu, kanske får köpa några nya:D!!
Jag måste nog börja tänka på att dra ner på antalet burkar och då blir det “bettorna” jag får dra ner på då jag har en många vuxna som jag inte använder i avel ens:(