Lim/lack att laga snigelskal med?

Hej, jag tänkte att det blir tydligare så här!

I den här tråden: http://www.redbee.se/showthread.php/5109-Lite-frågor-om-elefanter-korsningsrisker-osv.?p=61652&viewfull=1#post61652

visar det sig att jetn har en elefant med svåra skador, men eftersom att det är “gömt” i en annan tråd tänkte jag att det var tydligare att skapa en ny om ämnet. Någon som har lagat elefantskal? Någon som vet någon som har gjort det eller vad man rimligtvis skulle kunna använda sig av?

Tacksam för hjälp och tips!

Gu vad du är gullig som startar en tråd för att hjälpa mig att rädda min lille skickar en jätte kram

Åh. Jag har sett en bild med en snäcka som hade hål i skalet.
Då hade någon tagit helt vanligt superlim och små delar av snäckskal (exempelvid från kammussla), och limmat ->UTANFÖR<- hålet, och den fäst skalbitar utanpå, för att täppa till.

Jag ska se om jag kan hitta länken :slight_smile:

Här är en annan:
http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?186507-How-to-fix-shell-damage-on-larger-snails

Och en bild på hur jag menar (man limmar absolut inte på snäckans insida, utan det är viktigt att limmet stannar någon millimeter ifrån hålet)
http://www.applesnail.net/content/photographs/pomacea_can_repaired.jpg

Har sett lite trådar om skallagning på zoopet. Användes giftfritt lim i det fallet, så superlim skulle nog gå finfint.
Bästa att laga med är andra snäckbitar ja.
Kanske finns något lim att laga andra djur med också, tänker sköldpaddor mm får ju ibland skador dom med som behövs lagas.
lite tips att kolla upp iallafall?

EDIT: Alldeles för seg såklart

jetn - Det är ingenting, vet själv hur trött man kan bli på saker ibland :slight_smile: så bara glad att jag kan hjälpa till lite! kramar

dynamitella - ja det låter ju smart! Hoppas du hittar länken! :slight_smile:

som en… (trumvirvel) snigel!

Dom tycks ha använt något slags silikon och på några andra små skador nagellack:)

Toppen, vad underbara ni är! kramar om alla
Hmmm, undrar om det kan finnas nått lämpligt lim/kitt/pasta på clasohlson… Ska genast surfa in i deras webshop och kolla :smiley: och finns det nått där åker jag dit imorgon (idag :roll:) och skalbitar blir lätt att fixa från jobbet :cool: Vilket tror ni blir bäst? Äppelsnäcksskal eller dammussla? Vet att bägge finns… Hmmm, när jag tänker efter blir det nog äppel för dom har legat tort ett tag, musslorna ligger sist jag kollade i akvarier och jag vill ju ha så “ren” produkt som möjligt och inte riskera några bakterier.
Lovar att hålla er uppdaterade :smiley:

Låter jättebra jetn! Var bara noga med att dubbelkolla så att det är giftfritt så kommer det säkert gå jättebra! :slight_smile: Håller tummarna nu!

Ok, killen på clasohlson fick verkligen använda skallen :lol: ha sa till och med att det var det uddaste frågan han nånsin fått :roll: men han gjorde allt för att försöka hitta nått som passa men lyckades inte :frowning:
Så det var till att vandra tillbaka till jobbet och köpa akvarie silicon. Typiskt nog var den som går att använda under vatten slut i lilla förpackningen :? så jag fick ta vanligt men har fixat en liten behållare att stoppa snäckan i så att skadan är ovanför vattnet… Slänger nog ner en ärta så att den har nått att göra medans den står på huvet :lol: Tänkte nog ha den så några timmar så att det hinner torka men tänker byta vattnet några gånger under tiden.
Det kommer att bli pilligt :cool:

Jag hade nog använt karlssons klister istället för silicon :slight_smile:
Men det är bara jag kanske.

Jo, ibland får man ställa udda frågor! Tror den bästa reaktionen jag har fått hittills är när jag frågade om jag fick lämna in den kol jag hade använt för att rena akvariet efter en medicinering med antibiotika till apoteket. :stuck_out_tongue: Det fick jag! Och en massa frågor.

Hoppas det går bra, bara du är försiktig så den inte får något på kroppen går det säkert bra! Du måste givetvis visa hur det blir också! :wink:

Självklart ska jag visa hur det blev :slight_smile:
Ok, nu har jag pysslat ihop den lille med skalbitar och silicon…
Så nu står h*n på tork och mumsar ärta :lol:
Tålmodig liten krabat, kommer snabbt “fram” när fronten hamnar under vatten och är pigg på att äta :mrgreen:

Haha, om det är något elefanter älskar och prioriterar är det att äta. Charmiga små varelser med stort tålamod.

Blir alldeles lycklig då jag läser om din påhittighet :D. Lycka till med vetrinärandet:thumbs:.
…osså massa bilder…Klart sjuklingen ska ha en ärta.

Orkar inte fixa bilderna idag, har haft massa måsten hela dagen :?
Men jag kan skriva hur det går :smiley:
Lappade ihop den värst skadade igår och när hn stod på tork började jag fundera på dom andra 2…
Kände att det är lika bra att nogrant inspektera dom med och se om dom behöver lappas för med tanke på hur lång tid och hur pilligt det var med nr 1 så kände jag inte för att syssla dom närmaste kvällarna med detta då jag jobbar kväll resten av den.
Nr 2 hade djupa stora skador h
n med dock inte in till kroppen men det var bara en tidsfråga och nr 3 hade ett litet hål som vid inspektionen visade sig gå ner till kroppen… Undrar om dom använt en nål för att göra det hålet?! Samt att alla 3 saknade spettsen.
Så jag kan ju berätta att lappandet började ca 17:30 och jag avslutade väl själva arbetet ungefär 20:30. Sen stod dom på tork till 22 eller 23 minns inte vilket och sen ner i karet igen.
Och det verkar lovande, inga katastrofer ännu i alla fall :wink:
Siliconet sitter kvar, dom lever alla 3 och ingen fisk har dött heller :cool:
Dom verkade lite förvirrade över den extra vikten igår men verkar börja anpassa sig :smiley: en av dom tog sig till och med upp till topglaset och hängde där ett tag :slight_smile:
Det kanske inte vart så snyggt men huvudsaken är att dom överlever och får ett bra liv!

Jättebra! Haha kan tänka mig att dom har lite problem med att acceptera sin nya vikt, dom är ju inte dom smidigaste djuren från början liksom… Men jättebra att du fixade det, helt klart värt allt jobb! :thumbs: