Lilla snigel på glaset där... hjälp med ID

Nu på kvällen såg jag små små sniglar i mitt lilla 20 liters akvarium. Jag har precis köpt nya växter så jag ska väl egentligen inte bli så förvånad. Det är tre - fyra stycken vad jag kan se, pyttesmå är dom. Dom är väldigt bra på att äta alger men jag vill gärna veta vad dom är innan jag bestämmer mig för om jag ska försöka få bort dom eller om dom får bo kvar. Vill inte ha några snigel-explosioner, var dum nog att stoppa en elefantsnigel i ett växtakvarium och han ställer till så det räcker och blir över för hela snigel-släktet. :stuck_out_tongue:

Bilderna är inte så bra, kameran ville inte riktigt fokusera på den lilla krabaten. Ber också om ursäkt för att karet inte är helt städat. :oops: Jag undrar även vad för konstiga gröna korn det kan vara på roten?

Det är Physasnäckor och dom kallas också av en del för skräpsnäckor, men dom gör nytta dom med i karen:D!!

Bara du som kallar dom skräpsnäckor peckoltia, var jag än ser dig skriva om dessa snäckor får du med skräpsnäckor i inlägget ;).

Jag tycker dom är riktigt härliga i skalet dock, grönspräckliga! Och för att vara så små har tvättat en stor del av rutan för mig :slight_smile:

Men namnet låter ju inte så lovande, vet att det brukar vara ett tecken på att man matar för mycket om dom ökar explosionsartat, men är inte så sugen på att ha karet halvfullt av sniglar heller! Finns det några tricks för att hålla populationen under kontroll? Har aldrig haft “problem” med sniglar tidigare :s

För att andra kallar dem för det ja så så skriver jag att de av många kallas för skräpsnäckor, mina Physor får vara där dom är och jag har dem i alla kar utom i 60L karet:D!! De produserar inte en massa bebbar heller tycker jag och stora Physor kan faktiskt bli väldigt vackra:D!!

Jag har verkligen ingen koll när det kommer till sniglar (förutom elefanten då, men han är ju lite speciell) så det blir väl att läsa på en del. Blir dom större än 1 cm? Och om dom är fortsatt duktiga algätare även vid större storlek och inte förökar sig för mycket får dom stanna :stuck_out_tongue:

Den största physa jag haft var 1,5cm. Dom förökar sig efter maten så att säga. Dom är också hermaphroditer så det behövs bara en för att få en koloni.

Måste säga att hitills har jag bara krossat en physa i räkkaret och en i guppykaret (hårda skal förresten!), men har en explotion av kanelbullar.

Jag krossar dom mot rutan och sedan äter räkorna upp dom, dom gillar dom :stuck_out_tongue:

De blir inte stora, mina har skal som är kanske 6 mm, men det finns väl många arter. Hos mig brukar de inte bli för många. I sonens guppy-akvarium är det lite för många just nu, men där matas en del med…

Härlig glans och lyster på skalen tycker jag.

När jag bytte vatten i mitt SA kar idag så hörde jag att det var ett konstigt ljud från ytterfiltret. Lät som att en sten hade kommit in i impellerhuset. Öppnade det för att kolla och hittade Malaysiska sandsnäckor där i. Två stycken i impellerhuset, sen gjorde jag rent förfiltret och där hittade jag 20-30 stycken. De som levde i filtret var mycket mörkare än de som lever i akvariet, men de är väl inte så bra att ha dem i filtret så de förstör impellern?