Lära oss att fota?!

Såhär inför en annalkande fototävling känns det ju vettigt om man faktiskt har en aning om hur man tar vettiga bilder. Tänkte vi kunde ha en tråd där man fick lägga upp sina bilder och få lite kommentarer på dem så man får se lite vad som är tilltalande, vad man kan förbättra osv.

Har läst en del och idag hittade jag sidan http://www.stopactionphoto.net/Photoprimer.html vilket inspirerade mig till att göra ett försök idag.

Nikon D80, Sigma 50mm macro 2,8F, SB600 Blixt ovanpå karet.

Tycker bilderna på räkorna är jättebra faktiskt, vad har du för kamera :smiley: :smiley: :smiley: ???

Kameran han använt står precis ovanför bilderna.
Välldigt snygga bilder ska tilläggas. :thumbs:

Tackar :slight_smile:
Ja, det är en Nikon D80, google ger dig mer information.

Snygga bilder är väl en kommentar men kritisera lite också, det är så jag/man lär sig! :wink:

Dina bilder är ju perfekta!

Den som ändå kunde fota som du! Själv duger man inte ens åt Suddiga klubben. (men dom ville bara ha ens pengar ändå)

Är ju inte nåt fotoproffs, så det är svårt för mig att säga
vad du kan göra bättre.
Kör ju med autoknappen jag. :lol:

Är ju inte nåt fotoproffs, så det är svårt för mig att säga
vad du kan göra bättre.
Kör ju med autoknappen jag. :lol:[/quote]
Stör du dig på något i bilderna, själv har jag problem med att jag inte nickar till och blir överraskad över hur bra någon bild blir och sålänge jag inte blir det kan jag inte med att skicka in dem till en tävling. Men jag kan inte sätta fingret på vad som blir fel. Skärpan är ju liksom inte allt och jag är värdelös på att komponera bilder :oops:

Tror inte att du ska vara så hård mot dig själv.
Tycker att dom är kanonfina, sen kanske man skulla vilja få
fram nåt extra i bilderna.
Men det är ju inte så lätt att få räkorna dit man vill.
Mina vill ju knappt alldrig vara still. :lol:

oskarpt djup, det får du jobba på :wink: !!!

Skall man försöka hamna okey på fototävlingen får man nog vara rätt hård, DRD skall ju ställa upp och han vinner vanligen varenda tävling han är med i så det kan nog bli rätt klurigt :roll:

Ibland är de ju stilla, det gäller bara att de är på rätt plats vid rätt tillfälle, samt att man har många timmar till övers framför karet :stuck_out_tongue:

Oskärpan i bakgrunden är även om du inte förstod det en önskad effekt :wink:

Ja! Har förstått att det kommer gå åt många timmar framför karet. :slight_smile:
Tur att det är ett gäng dar kvar.
Min sambo börjar tro att jag tappat förståndet totalt.

Det tar åtskilliga hundratalet timmar och tusentals kort framför akvarierna innan man blir nåt så när nöjd kan jag bara meddela.

Förra året så vann jag ju Årets Fotograftiteln på www.zoopet.com och i år så leder jag detta års tävling efter 2 raka vinster i januari och februari och jag kan bara säga att utan en bra kamera som du lärt dig och med ett riktigt skarpt macroobjektiv och lite bildredigeringskunskaper så är man inte med i racet.
Jag har nog tagit 10 000 kort senaste 4 åren på mina räkor och fiskar och annat runtomkring men det har ju gett resultat så :wink:
Det gäller att inte ge upp när man inte får till det där lilla extra utan plåta vidare och glöm inte att anteckna lite inställningar i kameran och eller kom ihåg till nästa gång du ska fota hur det var sist.

Får man redigera sina bilder?
Kan man inte få dom välldigt mycke bättre då?
Är ju tyvärr ingen hejare varken på att fota eller redigera.
Men det är klart, jag håller mig ju till amatörklassen oxå. :slight_smile:

Har du några tips så här på rak arm hur man skall tänka för att få fram den där krispiga skärpan på en räka, på en del av dina bilder ser räkan nästan som lyft ur bakgrunden?

Men snälla…inte den attityden…tror du att du kommit in i HA med en Yamaha :?

ALLA klubbar ställer krav…men alla människor är fria att gör vad de önskar…

Skicka din ansökan igen så kan vi se om du kan få bli tröstmedlem… :wink:

Redigera sina bilder gör alla proffs :slight_smile: . Men har du en suddig bild hjälper ingenting.
Däremot kan du lätt plocka bort något störigt i tex bakgrunden för att få bilden mer harmonisk

Ja! Där ser man, vad lite man vet. :lol:

Man måste ju själv våga testa och se vad det blir och blir det inte bra så raderar man bilden helt enkelt, det är så man lär sej, så gör jag och jag är ju amatör :smiley: :smiley: !!

Samma här, måååånga bilder blev det innan jag blev nöjd. :slight_smile:

Ja, precis :smiley: jag har fotat upp baterierna i min nya Pentax med att ta 200 bilder varav jag raderat merparten som jag inte blev nöjd med, det blev väl ca 20 foton kvar och av dom är någon egentligen bara ok :lol: :lol: :lol: !!! Köpte bateriladdare och baterier i går och nu såg jag att dom var fulladdade, så nu kommer nog fingret att vara svårt att få loss från avtryckaren igen :lol: :lol: :lol: !!!
Det är ju så jäkla kul att fota :smiley: :smiley: :smiley: !!!