Tjena hejsan alla:)…
Tänkte bygga ihop ett kylsystem eller ja tänkte o tänkte jag måste…! Till alla karen jag har som inte står i “kylrummet” redan…
Då jag hade en olika av värmen häromdagen och alla mina bettas utom en gick bort … Förstår liksom inte hur i hel**** vattnet kan bli cirkus 5-6 grader varmare i vattnet än rumstempen när det inte står i solen… men ja så är det … Ny beställning från thailand… Men FÖRST
Måste jag bygga ihop något kylsystem… ett till var akvarium…
Läst lite här om dator fläktar osv?
Hur går man tillväga? jag kan ju inte bara “binda” om sladdarna från sladden till en “tjockt” sladd och sticka direkt in i väggutaget:S
Så hur har ni gjort som använder det? Ni får gärna bifoga bilder så jag ser hur ni har “hängt” era fläktar “fäst” dom osv??
kolla runt här på forumet, Arek har lagt in en hel del bilder på sin kylanläggning tidigare.
Du behöver en transformator till fläktarna, så du kan få ner strömmen till 12 V
transformatorn kan jag bara tipsa om ett “labaggregat” då dem flesta CPU/datorfläktar klarar upp till 24volt och börjar snurra redan vid 4-5 så kan det ju vara najs att kunna ställa strömmen smidigt genom att vrida på en liten ratt för att finjustera temperaturen… går ju även om man nu gillar att pilla med el att koppla in en termostat och ha volttalet termostatstyrt, alternativt för en simplare av den avancerade lösningen en termostat som bryter strömmen helt… vilket innebär att fläktarna stannar när du nått måltempen och startar så fort den avviker… labbagregat finns en hel del olika i varierande prisklasser här finns ett som är rätt så stabilt http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =135237112
hos clasohlson kan du även hitta banankontakter, kablar med mera. finns även billigare aggregat som är stabila om man letar runt lite… funderar själv på att bygga ihop ngt liknande… sugen på att laborera lite med tempgivare… men det vet jag inte riktigt vart man hittar som håller så pass låg temp… har ngra stycken som ligger i reserv till autoklaven men dem är ju bara ställbara från 50grader upp till 250… men borde ju finnas som går att ställa lägre att få tag på ngn stans… för dem hade vart smidiga, liten termometersladd och sen ett vridreglage för att ställa temp… hmmm för mycket man vill göra och för lite tid… första prio get my shit together för konstrakan
A jag läste det på deras sida att det bara handla om djur o växter. Men när jag skulle regga mig så har dom ändrat så att bara folk i germany kan regga sig nu… så svenska postnr osv hittas inte iomed att under “country” kan du bara välja tyskland