Har haft mina körsbärsräkor nu i ett par veckor och allt går bra. Jag har dom i ett akvarium på 112l med lite ancistrus malar. Jag har 3-4 honor som är gula under stjärten och som ser ut att vara dräktiga. Kan man ha några fiskar ihop med dessa körsbärsräkorna? Jag vill inte skaffa någon fisk som kan äta räkorna och deras förhoppningsvis kommande räklingar. Eftersom akvariet är så pass stort så känns det lite tomt när man har 30 räkor och ett par ancistrus malar så därför funderar jag på att skaffa någon fisk också.
Har funderat på endlers guppy tror ni det kan funka eller har ni andra förslag?
Endlers tar räkyngel liksom de flesta andra småfiskar. Om du inte har något emot att förlora några yngel då och då så är det lugnt. Ju mer växtlighet och gömställen du har ju fler räklingar klarar sig.
mitt akvarium är på 100l med körsbär amanos khuliål antricus och endlers . Både mina endlers och körsbär förökar sig i snabb takt även om jag ofta säljer av dom och några blir mat så finns dom i överflöd.
java mossa är bra.
mvh wide
I mitt nanokar har jag CR/CB och ett gäng Otocinclus och Dvärgrasboras. Jag tycker att båda verkar helt räksäkra. De är i alla fall helt ointrsserade av räkynglen. Otocinclus är rätt bra på att smaska i sig alger. Sedan är kanske även dvärgrasboror lite väl små fiskar för ett 112-literskar… Du får kanske helt enkelt acceptera att vissa blir fiskmat. Har de tillräckligt stor mun för att få i sig ynglena så lär de åka in. Generellt så hade jag satsat på fiskar som är lite långsammare (slöare) då jag helt amatörmässigt har fått för mig att snabare fiskar är mer på hugget. Vad jag har hört så är även Kuhliålar rätt glada i att äta räkyngel, men det är inget jag har sett själv eftersom de är rätt skygga och nattaktiva. Kan dock tänka mig att de får i sig en del om de vill.
Guppys är ju rätt roliga eftersom de ynglar av sig, men de jag har köpt i zooaffärer dör rätt snabbt. Tror att de är rätt inavlade. Även om de förökar sig snabbare än de dör så är det rätt trist.
Precis som Mithroth skrev så hade jag satsat på bra med gömställen. Rot & mossa är en bra början. Lite flytväxter kanske. Jag har t ex flytmossa (Riccia Fluitans) som jag även har tryckt fast i rötterna. Funkar perfekt som skydd! Vill du så kan jag skicka lite? Skriv ett pm i så fall.
Vanliga guppys känns som sagt inte så skoj de som säljs i butiker är rätt inavlade men endlers guppy kanske kan vara något. Annars såg Otocinclus och dvärgrasboror väldigt fina ut också. Jag tänker först se om räkorna får sina yngel och sen ska jag köpa lite fiskar också. Jag har anubis och javaormbunke i akvariet nu med en stor rot men mer växter hade varit en bra ide så de får mer gömställen. Jag har även två kokosnöt halvor som är grottor till malarna och räkorna.