Eftersom jag inte kan så mycket om räkor tänkte jag ställa några frågor här och hoppas någon kan hjälpa mig.
Efter att jag köpte mina Körsbärsräkor så såg jag att ingen av dem hade några ägg. I början blev det lite fel och jag förlorade flera. Tror det berodde på att han jag köpte dem av sa att de åt all överbliven fiskmat etc. Så man behövde inte mata dem.
Eftersom jag ofta tittar i mitt akvarium så drog jag slutsatsen att förlusten troligtvis berodde på maten. Så jag köpte lite räkmat och matade dem regelbundet. Ganska snart så blev så gott som alla mogna honor fulla med ägg.
Självklart blev jag glad eftersom det tyder på att de trivs nu.
I alla fall…Eftersom jag har fiskar i mitt akvarium så tänkte jag att det troligtvis inte skulle bli så mycket mer med detta. Men när jag tittade för ca 2 veckor sedan såg jag en liten räka på ca 2-3mm. Det tyckte jag var väldigt roligt, men eftersom den fortfarande var mycket liten så gav jag den inte så stora chanser pga fiskarna. Den var trots allt väldigt liten.
Men när jag letade rätt på den igen för någon dag sedan så var den ca 4-5mm.
Så frågan jag har är…Hur snabbt växer Körsbärsräkor i början efter att de kläckts?
Hur stora måste räklingarna vara för att vara säkra från att bli uppätna av fiskar (är det när de inte längre får plats i munnen på fiskarna)?
Eftersom ingen svarade så tänkte jag att det kanske inte finns så mycket info om detta då det handlar om levande djur och det är många faktorer som spelar in. Så det kanske vore bra om jag skrev ytterligare några rader så kanske någon annan har nytta av detta.
Idag återfanns nytillskottet igen. Till min stora glädje har den ätit och vuxit rejält. Nu är den ungefär hälften så lång som en vuxen hane. Jag tror också att detta är en hane eftersom den är helt genomskinlig. Inte något rött pigment som syntes (inte som jag såg i alla fall). Men detta ska man inte ta som ett säkert tecken på att det faktiskt är en hane eftersom jag inte vet när den röda färgen framträder på honorna.
Men den verkar trivas eftersom den växer och sitter i mängden av de andra räkorna.
Tycker man därför kan fastställa att räkor kan föröka sig i ett akvarium tillsammans med fisk så länge de har någonstans att skydda sig. Självklart så blir de flesta räklingar fiskmat, så överpopulation kommer förhoppningsvis inte bli ett problem. Men jag tycker det är kul att någon klarar sig eftersom de vuxna räkorna kommer ha ett naturligt bortfall.
Eftersom flera av honorna bär runt på ägg så kommer det komma fler räklingar snart. Ganska många också eftersom jag har flera honor. Så kommer skriva lite mer när jag får tid och det händer något värt att skriva om.
Hej det är inte så mycket folk här inne längre och tittar och svarar på frågor tror dom flesta har grupper på FB men några underhåller sidan och det finns mycket gammalt att läsa.
Till din fråga så kan räkor klara sig ganska bra med fisk, beroende på vilka arter man har i mitt nano har jag körsbär och guppy räkorna ökar i antal pga mycket sötvatten tång.
Även i mitt 240l kar som räkorna först gick i som jag trodde att jag fångat alla innan jag skaffade scalarer och paletter så har jag sett räkor då och då även nu två år efter men man ser dom bara presis när ljuset tänds.
Mvh wide
Sorry att ingen svarat, tyvärr är forumet inte så aktivt just nu. Många går in och kikar men inte många orkar/vill/vågar skriva.
Räkorna växer snabbt efter att de kläckts. På ca 3 månader är de könsmogna och runt 1,5-2 cm stora. Redan på en vecka har de dubblat sin storlek från födseln.
Som du säger har de gott om gömställen klarar sig många yngel från att bli fiskmat. Beroeende på hur stora fiskar du har ihop med dem
så är det svårt att avgöra när de är säkra. Går de in i munnen på firren blir den uppäten. så enkelt är det